Jag upptäkte nyss att jag har någon slags ohyra i mitt lilla akvarium med anamo och körsbärsräkor!?
Det är typ små maskar lr larvet, dom ser ut som ett vitt hårstrå typ och är ungefär 6-10mm långa och på rutorna ser det ut som vita sandkorn som kryper omkring. Någon som vet vad det kan vara för små varelser, om dom är farliga och hur man får bort dom?
Såna där hade jag oxå,ingen fara,håll nere utfodringen lite så försvinner de,små vita "korn"säger du ? Kanske räkyngel,körsbär har en förmåga att fortplanta sej !!!
Hej
Jag har oxå sådana i mina kar där det är bara är räkor
men inget hos fiskarna, de skulle ju bli uppätna med en ggn.
Jag fick med sådan där " maskar " med växter o sniglar
usch o bläää.
När jag byter vatten och suger i sanden kommer dem upp
till vattenytan och blir mkt lätta att ta bort.
Dem är helt ofarliga, ser bara äkliga ut :x
När man matar mindre brukar dem bli färre oxå, har jag
märkt.
Mvh Wilda
Rätt säker på att det är nematoder. De är ofarliga för allt annat än fiskrom, men ska man odla fisk är de ett helsike. För räkor spelar de ingen roll, räkorna kånkar ju rommen med sig. De kommer fram pga matningen, långt de flesta övermatar i sina kar. Samtidigt, om man odlar något, te x räkor, så vill man ju att alla småttingar ska få. Därmed kommer nematoder. Man kan se dem som städare i karet, på ett sätt.
Vill man bli av med dem är det svårt, men jag har hört om en kur med flubenol som ska funka. Har lurat på att testa själv, har en del odlingskar där det vore najs med “no more nematoder”. Har dock inte hunnit testa än, och jag vet inte hur Flubenol påverkar räkor. De kar jag tänkt testa i innehåller fisk.
Hilsen,
P
Skönt att dom inte var skadliga! de små maskarna märkte jag efter jag hade dammsugit lite på botten och efter det så har jag sett någon enstaka lite här och där.
körsbärsyngel kan det omöjligt vara eftersom körsbären jag har bara är barn än så länge
Tacl föe alla svaren, nu kan jag vara lugn!