Vet inte vad det är men mina snäckor dör! Vad kan det vara för fel? Mina räkor trivs bra i akvariet iallafall.
Jag hade också problem med posthorn ett tag. Visade sig att jag var lite för snål med maten. För när jag började mata mer än vanligt så började de lägga massa ägg.
Har du mjukt vatten?
mycket rötter?
Jag har liknande problem i vissa kar, dock inte där jag har hårdare vatten
De har lagt ägg lite överallt men hälften har dött 4 av 8.
När ni säger hårt vatten menar ni hög ph värde? Jag tror jag har runt 7 har en dålig pappers remsa som ph mätare, enligt den ligger den nånstans runt 7. Och ca 22 grader i vattnet. Jag har mycket växtrötter, java mossa och en sån där mossboll också. Kan det vara så att det är för lite mat(alger) i akvariet nu? för den är ganska så nystartad.
jag menar KH värdet= karbonathårdheten är det för lågt trivs inte snäckorna. Har du mycket rötter ligger KH värdet troligen lågt och du har ett mjukt vatten.
Hur höjer jag karbonathårdheten?
Hej
Snäckor kan gå i så kallat koma eller sommna in när dom förflyttas i nytt akvarium.
Jag hade det i början, dom kan ligga bara på samma ställe i en vecka.
Kolla det med maten,är det nystartad akvarium du har.
Hör av dig om du förlorar mer så får du nya av mig.
Hur höjer jag karbonathårdheten?[/quote]
Du kan filtrera vattnet över kalkhaltigt grus t.ex. snäckskal, marmorkross eller korallsand, dock kan ph värdet stiga med så det är lite vanskligt.
Jag har snäckskal och sen har jag krossat lite äggskal och kol i filtret på pumpen.
Jag har inte stenkoll på hur de olika materialen påverkar KHvärdet, men det kan ju va så att du har mer rötter än snäckskal och då sjunker KHvärdet. “Patrik i malmö” har säkert bra koll på det här.
tog ut två stora växter som har mycket rötter.
aha du menar rötterna på växterna?
när jag pratar rötter är det sådana man lägger i karet typ Mangroverötter.
Jag tror inte rötterna på växterna påverkar khvärdet så mycket.
Nej något sånt finns inte i mitt räk akvarie. Hade lite pinnar förut men tog ut dem för ett tag sen innan snäckorna kom.
om posthornen får hål elr liknande skador på skalet är det för att de har fått för lite kalk! lägg i en klaksten elr krossa ett egg och lägg ner skalet så äter snäckorna upp det och på så vis får de kalk!
mer om snäckor har jag ingen erfarenhet av tyvärr!
Du kan buffra ditt kH med bikarbonat i små små mängder. Jag blandar mitt foder med två teskedar bikarbonat ungefär (för en matmängd som räcker i tre fyra månader.). Då håller man uppe kH ngt. Gjorde liknande tidigare då jag håll ciklider men då nyttjade jag även kalkkross, använder du det så sticker pH ganska snabbt…
Men som sagt använd små “gnuttor”, gärna utspridda men du kan även tillsätta lite vid vb.
Får köpa bikarbonat imorgon, tack för alla tips allihop!
tog ut dom igår kväll och hade dom i en mindre kar. Hade i bikarbonat för en stund sen 3 st verkar leva iallafall wihoo
Hur går det med dina posthorn? Lever de och frodas?