Du har fått snäckiglar i karet, vet inte om No planaria möjligen tar iglar med!
Då ska den med andra ord utrotas!!!
:evilgrin::evilgrin::evilgrin::evilgrin::evilgrin:
Är den farlig för räkorna?
Är inte helt säker men skulle tro att den kan ge sej på räklingar, annars är det en liten varelse som har yngelvård laddade upp en film här någonstans men kommer inte ihåg var:D!
Jag vill inte ha dem i karet, men hos mina Goldens hittar jag en och annan ljusbrun liten igel, har nog följt med växter jag köpt för det är bara i det karet.
Iglar gillar inte salta bad i alla fall testade det i ett glas hade 2 dom stendog efter en väldans livlig uppvisning, hittade en till nu i kväll så det blir att göra om 25L karet från grunden men sparar vattnet och så får jag byta filtermassan med eller koka den. Växterna lägger jag i saltbad en timme innan jag sköljer av dem och planterar dem igen.
Fasen vad trött jag blir gjorde ju vattenbyte i det karet idag:evil:
Har medkänsla med dej, men vad gör vi inte för våra små vänner! ![]()
Inte är det kul inte:(!
Rune hur har det gått med dina iglar då:)?, jag gjorde om karet totalt idag för att bli av med mina små iglar:)
Än så länge har jag bara sett en och det var den jag tog dö på i förrgår. :evilgrin:
Jag ska hålla koll på karet framöver och hoppas att jag slipper se fler.
Lite märkligt är det då att det bara skulle finnas en och den var rätt stor. (ca 2 cm när den sträckte på sig.)
Detta är dessutom ett kar som jag inte har lagt i nått nytt på ca 6 månader.
Man börjar ju undra var den har kommit ifrån.
Den har nog kommit med som bebis med någon växt eller liknande, vi får hoppas på att det bara var den då för det blir en massa jobb annars:)
Jag har hittat sammanlagt 4 st hos mina Goldens och idag tog jag itu med karet från grunden, tömde karet på allt efter att ha slangat ur vatten som jag sparade, alla växter mossor rötter och stenar åkte ner i ett ordentligt saltat bad, även innerfiltret åkte ner i saltbadet med filtermedium, så nu ska väl kräken vara borta för gott:evilgrin:
Karet är nu omstartat med gammalt vatten och nytt har även haft i Easy Life så mina Goldens i “kaffepannan” ska väl kunna flytta tillbaks i morgon förhoppningsvist:D
Har stoppat ner 3 nya blå posthorn med i karet och soilen är utbytt mot akadama, jag tål inte soilen får klåda i ansiktet direkt men jag vet inte varför, hoppasd det är ett minne blott nu:D!
Det blir lätt mycket pyssel med att ha akvarier.
Så mycket jobb p.g.a. en liten ovälkommen gäst. (som tar med sina kompisar.)
Japp och oinbjudna gäster dessutom men nu är de borta, så hittar du någon fler i ditt kar får du nog göra som jag:thumbs:
Vet inte om det var dom som åt upp mina goldenräklingar!