Hej på er.
Jag har haft räkor nu i över ett år och har testat flera olika sorter. (Black och Red Chrystal, Körsbär och Blue Tiger). Jag kan bara konstatera att jag behöver TÅLIGA räkor i mina kar då jag har svårt vatten.
Det varierar i PH från 5,5 upp till 7,5 och det är till och från mycket metaller i vattnet. Självklart kör jag med kolfilter och vattenberedningsmedel men jag har ändå svårt att få räkorna att klara sig. Körsbären är de som funkar bäst av de jag provat än så länge.
Men det vore kul att ha någon mer sort än bara körsbär. Men har ni något förslag på vilka räkor jag kan ha ihop med körsbär som inte är alltför känsliga?
Sakura är en variant av körsbär, inte en egen sort, så även Gul räka, men vill man ha någon som är tålig och inte vill ha fler röda sorter av körsbär så är ju den Gula räkan ett alternativ, sen har du testat White Pearl och Blue Pearl, kan kanske också funka fast de vill hellst ha ett Ph på över 7.
Så lågt som under 6 är det inte mycket som klarar av räkor.
torreador frågade efter tåliga räkor som han kan ha i h o p med körsbär och då går iaf de gula bort - de andra vet jag inte hur det funkar med men det finns en korsningstabell på redbee - för de gula korsar sig med de röda och resultatet blir en grådaskig räka.
Jo precis, jag menade några som jag kan ha IOHP med körsbär. Jag har ett kar på 30 liter för tillfället. Jag hade 3 st räkkar innan men eftersom de dog för mig så lade jag ner de andra två karen och har nu småfisk där istället.
Så jag ska fortsätta att ha räkor i 30 litaren och vill då ha körsbär och något annat ihop. Gärna ljusa räkor, typ vit, gul, ljusblå då jag har svart sand och mörka räkor syns sämre.
(och NEJ det är inte sanden som är problemet, det är vattnet)
Vanlig Tigerräka då, de är tåligare än den blå, har du testat dem?, de kan ju inte korsa sej med Körsbär i alla fall och de bör ju synas mot svart botten:D
Ska du bara ha ett kar - ett 30-liters med räkor? I så fall reagerar jag på att du söker 40-50 körsbär och dessutom ska ha en annan sort - det blir väldigt mycket räkor i karet.
Är det bara 30L:o då är det ju väl litet att ha flera räksorter i ja, det skulle inte jag stoppa ner i ett så litet kar i alla fall, Körsbär förökar sej dessutom i raketfart och blir väldigt många på kort tid:)!!
Tack för alla tips!! Jag har tre st kar, men bara ett med räkor JUST NU eftersom de dog för mig. Så ett 30 liters och två 18 liters. Det gör inget om de förökar sig mycket för jag kan plocka bort med jämna mellanrum. Har 3 kar till förutom de tre jag nämnde så det finns plats…
De tre jag nämnde ovan har jag i köket i rad på min köksbänk, riktigt fint faktiskt