hjälp med kh och ph.

har precis startat igång mitt 23-liters och har grus, javamossa och en annan växt i. inga djur än. var väldigt noga med vattenberedningsmedel men nu när jag testat mina världen får jag kh till ca 4 och ph till ca 8. varför får jag så här värdelösa världen när jag haft i vattenberedningsmedel och har rätt temp och växter? vad ska jag ändra?

har du mätt på kranvattnet? vattenberedningsmedlet sänker väl inte pH?

KH på fyra är bra för mycket, enbart pH som är lite högt. Låt karet tuffa på några dagar och mät pH efter det - torde ha sjunkit till ca 7,5. För att ta udden av pH kan du använda torv, alkottar eller ek/boklöv. De färgar vattnet lite, men ger en massa annat godis till växter ffa.

Hilsen,

/P

Jag har gjort så i alla år och vattenvärdena blir jättebra av att ha i lite rötter, löv och dyligt i karen, färgningen av vattnet försvinner med tiden via de vanliga vattenbytena :smiley: !

har lagt i en mangrooverot men ph:t är fortfarande hemskt högt. vet inte vad jag ska göra. :frowning: känns svårt att hitta bra löv nu (bor dessutom i centrala stockholm) och jag får snart hem räkorna. :frowning:

http://www.ebishop.se/naturprodukter/13 … d-5st.html
Har löv om du behöver :slight_smile:

så bra. har beställt nu. men jag lär inte hinna få dom i tid. :confused:

Kolla ditt pH-test förresten. Låter ovanligt med KH 4 och så högt pH, ffa när det inte sjunker.

Hilsen,

/P