Hjälp med att lyckas få fram fina räkor?

Kör just nu i ett 110 liters kar med CR och CB ca 10-15 av varje. Och alla med gradering från C-S, troligtvis 4-5 st av S några nära S och de flesta andra är C-A. Har även ett gäng gula räkor. Pratade mycket med Janne om hur man odlar fram bra räkor från dåligt graderade räkor som t ex dom jag har.

Har bra vattenvärden, beställt foder från ebishop som är lämpligt för räkorna för att få fram mer färg. Sen jag startade upp karet så har en CB ynglat av sig, och nu går nån CR och CB med rom också, och några gula med rom. Så jag TROR jag har bra förutsättningar till att få fram lite finare räkor än de C graderade jag har, jäkligt fula med mycket transparenta ytor och ytters få vita anlag. Kör även med Easy Life FFM vid vattenbyte, inte provat det förut.

Ska man köpa några snowwhites/några SS-SSS? och köra med dom jag har för att få fram mer vita anlag? eller blir det bara skit då? eller ta bort de räkor som har mycket transparent på sig eller hur ska jag gå till väga?

Jag har inget mer mindre kar att kunna sortera de sämre graderade räkorna i heller, men ett sånt kar kommer om ett tag.

Det finns ju många duktiga och erfarna räkhållare så tänkte höra med fler här på forumet vad ni har för tips och råd att komma med :slight_smile:

Dom flesta CR är det typ C och B grad på. Och har hittat några CR och CB räklingar som är mer åt A-S hållet. Hur lyckas jag bibehålla de vita anlagen de unga djuren har och lyckas få fram fler med mer vitt?

Ingen som har lust att ge tips och råd?

Det vore ju kul…

Jag har gett dig ett antal råd tidigare :). Men det finns säkert andra här inne som har något tips med.

Ja jag vet, men dum som jag varit så har jag tagit bort alla meddelanden. Men jag kommer ihåg det mesta, haha.

Precis, vore som sagt kul med råd från andra :slight_smile:

Det är väl bara att hela tiden plocka ut den bästa avkomman och avla vidare på tills man fått vad man vill ha eller:)!!

börja med att rensa bort all som är sämre än S och köp några med KK/RR anlag så ska du se att det blir fina avkommor!

Ja det är väl så Janne sa ungefär. Men vill nog ha ett kar att lägga dom som är sämre än S, vore ju taskigt att spola ner dom i toan. Men jag har sett 4-5 räklingar som jag har fått och som ser bra mycket bättre ut än de C-A, 2-3 mycket starka vita band, troligtvis S på dom på de lilla jag kan se, dom är ju så små!

Och jag har hittat en CB hona nu, och rommen ser väldigt ljusa ut tycker jag, lite gulaktiga på nå vis, sen tittar jag på en annan CB hona med rom, och dom rommen är helt svarta. Kommentar till det?

Men jag har läst någonstans att de räkor som har transparenta band där det egentligen ska vara vitt, att de ger avkommor med vitt och inte transparent, stämmer det?

Så för att få fina avkommor så ska jag ta bort alla räkor som är sämre graderade än S, och sedan köpa hem några räkor med KK/RR anlag? Kommer det funka bra ihop?

Borde finnas hur många som helst som kan lämna en kommentar eller två, många här som säkert kan mycket om det ämne jag behöver hjälp med.

Det kommer att funka bra ihop, personligen skulle jag dock inte blandat KK/RR anlag och vanliga om du vill öka chansen på just KK//RR.

Att de med transparanta band skulle ge yngel med vitt i de banden tror jag inte mycket på. Ska du lyckas få fram riktigt bra färgade räkor i det långa loppet skall ALLA räkor med transparanta delar på kroppen flyttas innan de blir könsmogna. Såklart skall de inte spolas ner. Har du inte plats för fler kar får du helt enkelt nöja dig med de räkorna du har och deras yngel.

Egentligen hade jag inte direkt tänkt få fram KK eller RR nu liksom. Jag vill ju helst få fram räkor med så lite transparant som möjligt, och då om man kan ta hjälp av kanske 50%are eller snowwhites/SS-SSSS?

Transparanta fläckar finns de på typ alla räkor jag har, på CR är de ju mest rött och på CB är det på vissa lite svart och mycket vitt/transparanta delar. Mina räkor är typ bara skit, förutom kanske 2-3 st av 15.

Och jag har sett bilder här på forumet att folk har typ fina räkor med de som även är transparanta, t ex SS-SSS räkor blandat med S med transparanta små fläckar lite här och där.

Eller?