Hjälp - Belysning

Jag hade tänkt att starta en diskussion som handlar om LED och försöka få svar på de frågor jag undrar över. Anser att det här med belysning är en väldigt rörig del och något som kanske fler än jag alltid undrat över. Det alla vill i slutet är väl att lyckas och för att göra det måste man ha bättre kunskaper.

Jag har ganska goda baskunskaper om belysning och har faktiskt inga större problem med mina kar. Anledningen till det är för att jag alltid köper dyrast och det som rekommenderas - det behöver inte betyda att jag har kunskap om ämnet i sig. Därför ställer jag nu lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med…

*Hur mycket belysning behöver jag för mitt kar på 35 liter (Eheim Aqua Corner).

*Vad är kelvin skalan - lumen osv. i så fall vilka värden anses vara okej för bottentäckande.

LED W = Normal W - formeln för att omvandla som ex. mina 7 W LED hur anses det vara i skalan på att vara okej?

Jag behöver verkligen hjälp med belysning då jag känner att mina 7 W LED som jag fick med i mitt paket Eheim Aqua Corner inte räcker. När jag fått bättre koll på detta skall jag införskaffa:

http://www.ebishop.se/led/51-komplett-led.html

6650 K (kallvitt) och 2 “power-leddar” på 2 W/st alltså 4 LED-W. I kombination med mitt nuvarande ljus med 7 W 6500 kelvin som faktiskt är mycket bra men för lite för mig.

Så snälla hjälp och diskutera! Kanske i framtiden kan hjälpa med att posta en artikel om ljus tror nog det är fler än jag som känner sig förvirrad av allt som finnes ute i marknaden.

Nuförtiden är watt ett helt förlegat begrepp vad gäller ljusstyrka. Hur många watt en lampa drar beror på konstruktionen. En dålig LED kan dra många watt men ge mindre lumen än en bra LED som drar färre watt. Watt ihop med lumen gör naturligtvis att man kan jämföra energieffektivitet.

Kelvin är bara färgtemperaturen, dvs “färgen” på ljuset. Som jag förstått det så säger inte kelvin speciellt mycket om hur bra ljuset är för växterna.

För min del så är den riktigt initierade ljusdebatten en riktig djungel. Det lättaste för den som inte är ohyggligt tekniskt intresserad är nog att titta på vad andra rekommenderar, alternativt prova sig fram. Själv kör jag mitt 35L Aqua corner som lowtech och till det är den tillhörande lampan mer än nog. Har du bottentäckare eller något annat ljuskrävande i ditt Aqua corner och hur växer växterna i så fall?

Okej det gjorde saken mer grötigt.

Om vi formulerar det så att frågan blir “vad är en bra LED” mer än det som noterats. Hur många lumen skall den ha, W och ~ på K-skalan skall den ligga på? Hur bra är belysningen som säljs på Ebi på en skala 1-10? Mycket dålig information på hemsidan för de som inte kan bättre. Tänkte alltså beställa hem en LED med 3 leddar 6650 K (kallvitt), 1200 lumen och 10,2 W. Det är min nuvarande tanke i alla fall.

De växter som jag använder mig av som matta är “cuba” som i nuläget växer sakta. Den är inte riktigt grön och fin men jag använder mig även av gödning enligt dosering (aquacare plant nutrition). Cuban verkar även krympa, bladen blir mindre och mindre. Planerar även på att ordna en riccia-matta men då behöver jag starkare/bättre ljus. Jag har lite bilder på mina kar ifall du kikar på mitt album. Det jag vill göra är att ta ett steg närmare till vackrare natur och då behöver jag belysning som en faktor. Den skall kunna mäta sig med de vackra bottentäckande växter som man trånar efter i Google. =)

I min erfarenhet så växte cuba snabbt och friskt med pmdd och co2 även när ljuset var halvtaskigt. Skillnaden var att den blev buskig och växte mer uppåt med dåligt ljus och riktigt tätt längs botten med bra ljus. Jag hade iofs inga LED lampor när jag hade cuba så jag kunde aldrig jämföra hur de fungerade ihop.

Jag tror tyvärr att det är plantswap som gäller om du ska få riktigt bra information. Själv känner jag att mycket av detaljerna inom ljusdebatten inte riktigt intresserar mig. Jag har inte det tekniknördiga intresset :mrgreen: