Helröda CR och helsvarta CB

Hej

I mitt räkkar har det tills nu gått blandat CR med CB, alla köpta som S-grade. Det konstiga är att en liten del av avkomman har blivit kolsvart, dvs likadana som den sk King Kong, och en liten del av avkomman har blivit motsvarande helröd. Är det två CB/CB som har gett upphov till den helsvarta och två CR/CR till den helröda? Har i övrigt (tror jag) hyffsad koll på genetiken. Följdfrågan blir om jag sorterar ut dessa helröda och helsvarta räkor till två separata kar, hur blir då dess respektive avkomma?

Grattis! :slight_smile:

Har du bara Crystal black och Crystal red i karet?
personligen så låter jag mina king kong gå med vanliga Crystalred och black för att undvika inavel. Dom är klart känsligare änndå än vanliga Crystals. Så om du blandar upp dom får du säkerligen en mer tålig räka. Och på sikt
så gynnar det alla. :slight_smile:

Hittade en bloggpost om olika varianter på svarta

http://www.blue-tiger-shrimp.com/blog/?p=135

Tack rolig sida :slight_smile:

Oj oj, kolla in bloggposten under.

“A mixed group of five Taiwan Bees was sold for 1900 Euro at the german auction market Wirbellosenauktionshaus in June 2009”

http://www.blue-tiger-shrimp.com/blog/?p=120

Räkmackan, hur känns det att ha så mycket pengar som simmar runt i ett akvarium.
Är det inte säkrare att lägga in det i banken istället? :smiley: :smiley:

Just räkor skulle väl tappa i värde rätt fort i ett bankfack… och dessutom skulle man nog snabbt bli uppringd av personalen, som har noterat en säregen doft från just DITT bankfack… s …men vi får väl starta räkbanken!! :wink:

Hilsen,

P

Japp, bara CR och CB i karet. Knappt var tionde räkling blir helsvart eller helröd. Utifrån blogposten är det Black Diamond som de helsvarta är. Som jag minns det är det enda vita det längst ut på stjärten. Den helröda måste med samma argumentation vara en Amber. Är dock inte på det klara med hur generna går vidare…

Tack för varningen med att dom är känsliga, blir andra räkor som får testköra de nya vaserna :slight_smile:

Kanske synd att klaga men det hade varit nice om någon av avkommorna hade blivit SS eller iaf S+

Det låter vettigt, jag har mina dyrgripar i olika kar som är väl inkörda för att sprida riskerna om ett kar drabbas av
något konstigt.
Jag har även anställt 2 st Bodygards som numera vaktar ingången till min lägenhet 24 timmar om dygnet :slight_smile:
Nä skämt och sido det sista va inte riktigt sant, däremot räddade jag livet på en kingkong förra veckan, den låg på sidan helt orörlig och var i princip död i karet, jag håvade upp den och såg att den rörde sej väldigt lite. Skickade ner den i ett annat kar men den singlade ner till botten och blev genast attackerad av andra räkor som ville mumsa på den.
jag håvade in den igen och lät den ligga i håven uppe vid ytan. Dagen efter var det räkrace i karet och döm om min förvåning, den döende kingkongen var i full gång och försökte simma ur håven för att vara med i racet,pigg som aldrig förr :shock:

Har du SS eller S+ sen innan blir avkommorna likadana, men har du sämre graderingar blir ynglen som föräldrarna (med få undantag )

Ang priserna på Kingkong och Red rubby är dom verkligen sjuka, Tyskarna/ Asiaterna är verkligen galna. Jag har fått en del mail från Tyskar som vill köpa mina king kong för MYCKET pengar men jag satsar hellre på att få fram fler och tåligare innan jag börjar sälja dom.