Bor i Bergsjön, Göteborg i en mindre hyreslägenhet på 2 rok med min lilla son och min dotter (hon bor annars med deras pappa men är mycket hemma hos mig).
Försöker trots det få plats åt mina två rätt så platskrävande men roliga och just nu väldigt mycket växande hobbies; akvarierna och chilipepparodling. ![]()
Trångbott, YES!!
Vad gäller akvariehobbyn så är vi just nu uppe i 5 akvarier:
54l sällskapsakvarie i barnens rum med lite guppy, några neontetror, en anistrusmal och ett stort antal ganska stora gula ungar från mina äpplen.
2 x 20l odlingskar guppys med yngel, det ena med mer av mina gula äpplen och några zebror (Nerite) och det andra med 4 st Helenor och någon enstaka större avkomma från äpplena.
110l med några VF Brasilianska vildguppys J(som önskar fler kompisar!), 2 indiska glasmalar och en riktigt fin fjärilsciklidhona som numera tyvärr är ensam och änka, samt de andra nerite-snäckorna och 4 st snygga orange tylomelania-snäckor med svart skal, samt lite till mina äpplen,
60l. sexkantigt med en kopiös mängd äppel-ungar, ett livligt stim black pond endler som alltid kommer fram till glaset när man går fram nära intill akvariet
och troligtvis (?) några få små grågröna (?) vildmollys som jag råkade få mig när jag köpte mina endlers hos en hobbyodlare som som hade dessa två arter tillsammans i samma kar (de är så gott som identiskt lika varandra när de är små).
Köpte i somras ett fint 365l (tror jag?) alu-akvarium med ramp som jag funderar på att göra något kul av i akvarieväg alltså men har inte kunnat bestämma mig än så jag använder det så det fungerar som herbarium tror jag att det kallas, det är alltså inget vatten i det just nu och jag har ställt en massa växter i det (chiliplantor).
Nu under oktober tänker jag köra igång några till småkar på runt 20l att ha som odlingskar.
Har blivit så förtjust i akvariesnäckor, alltså den önskvärda sorten! ![]()
Jag köpte några gula äppelsnäckor (Pomacea bridgesii) på Frölunda torg här i Gbg och nu har de börjat att lägga en hel del ägg så det är ju kul och jag har verkligen lärt mig att uppskatta dessa krabater, jag tycker att de är verkligen fina och pryder sin plats i akvariena!
Att de dessutom inte brukar skada levande växter och är väldigt praktiska att ha i sitt akvarie gör ju saken ännu bättre!
Jag har bl a lärt mig att uppskatta dem för att de äter upp överskottsfoder som blir liggande på botten och för deras speciella förmåga att fungera som visuell syre-indikator!
När en mycket stor mängd av dem samlas uppe vid vattenytan är det ett tydligt tecken på att vattnet är dåligt syresatt! Antingen har då innerfiltret lagt av eller som i fallet på mitt sexkantiga 60l-akvarium, så behöver de starkare cirkulation på vattnet och jag måste slå på diffiusorn på pumpen så att mer syre når vattnet nära bottnen. Praktiskt! ![]()
Mina första äpplen dog tyvärr efter ett tag. Senare har jag insett att de antagligen fick för lite mat för nästa gång jag köpte äpplen gick det så mycket bättre - då hade jag även anistrusmalar och dessa matade jag ju med algtabletter och det gillade ju även äpplena! ![]()
Nu håller jag på att lära mig om fler saker man kan ge dem och ger dem lite färska godsaker som gurka eller kokta ärtor, osv ibland.
Nu har jag också köpt några till sorters snäckor, se nedan i min “signatur” samt 4 st mountain rock-räkor, en slags ganska stor asiatisk filterräka som även går under namnet Bamboo shrimp.
Ska även pröva på blue crystal nu och kanske något mer framöver, vi får väl se! ![]()
Är lite nyfiken på om jag skulle kunna odla på nerite-snäckorna och de där bamburäkorna men de kräver lite bräckt vatten för odling så jag måste antagligen sätta dem i ett separat kar då eftersom jag även har andra innevånare där i samma kar som tylomelania-snäckor (fast de är ju lätta att flytta på) och fiskar vildguppy (nästan hopplösa att försöka fånga) och indisk glasmal fn, och jag misstänker att de inte skulle må bra av bräckvatten…
Vore tacksam för tips angående ovanstående! ![]()
Jag håller också på att införskaffa fler färger på äpplena, först blir det rosa och gulbrunrandiga nu - där har jag några på G, sen vill jag även ha tag på lila och vita.
Jo, och så har jag ju så klart överflöd av gula äpplen just nu! Om någon skulle vara intresserad! ![]()
De större ungarna är runt 1-2 cm stora, sen finns det ända ner till nykläckta bebbar. ![]()
Sen en sak, jag vill uppmana alla att försöka använda de latinska namnen i så stor utsträckning som möjligt när man t ex säljer snäckor, för det finns t ex fler än en art av äppelsniglar och nerite!
Dessutom tycker jag att det är mycket viktigt och intressant att ha det vetenskapliga namnet om man skaffar någon ny akvarieinnevånare speciellt om man inte kan så mycket om den arten eller som inte är så vanlig i butik eller om det finns fler liknande arter som är släkt med varandra!
Mvh
Johanna