Dagen började skiit. Upptäckte att alla mina CR räkor ca 25 - 30 st hade blivit kokta av en doppis som fått fnatt.
Äntligen hade jag fått en stam som trivdes och förökade sig och var bra i graderingen med ren fin röd färg.
Köpte för ca 1,5 år sedan 4 st 25w och nu har alla lagt av. Antingen kokade de invånarana eller så värmde de inte alls.
Hatar att förlora djur pga av teknink fel.
Hade varit nitriter eller annat så har jag mig själv att skylla men detta suger.
Total rengörning och så får jag införskaffa en ny stam CR.
Vad tråkigt, först åt bettahonan upp alla körsbären och sedan detta:(!! Vad var det för dopvärmare?, jag har haft problem med AquaEls 25w, har bytit flera som pajat men de har bara slutat bli varma eller så har plasttoppen uppe suttit lös, men jag miste alla mina ancistrusbebbar sista gången då det blev för kallt:x
Trist att höra att just tekniken dräper och många timmars odlande går åt skogen.
Jag har aldrig använt någon doppvärmare, litar inte på dem och får ändå 22 grader i mina kar, som jag inbillar mig är en trivseltemperatur för CR.
Funderar på om LED belysningen ändå värmer karen då huset i övrigt håller 20 grader.
Svårt att tro att LED värmer, de utvecklar ytterst lite värme eftersom ljuset sker av en kemisk process i plasten (halvledare).
Däremot värms det ju lite av pumpen som såklart alstrar lite värme.
Du har väl olika termometrar för luften i rummet och vattnet? Det sättet man mäter temperatur på korrekt i tex kylskåp är att stoppa givaren i ett glas vatten och ställer in i kylen.
Tror på att din termometer för vattnet och den för luften inte är helt lika i avkänningen.
Själv litar jag inte på doppvärmare och använder det inte. Har tur ändå med mitt nano som håller ca 21c utan värmare och stora karet håller ca 24-25 pga ljusrampen.
Förstår inte varför de tillverkar doppvärmare av så dålig kvalitet. Nu handlar det ju om viktiga grejer och då ska det fungera, så är det bara.
Det är inte hela sanningen, men värmen tas upp av materialet som dioderna är monterade på, oftast aluminium som leder bort värmen på ett bra sätt. Flera av de mindre 3 W High -Output spotar som jag har med LED bestyckning har faktiskt kylflänsar så visst blir det varmt.
Alla termometrar är kollade i vatten med en diff på 1/2 grad så karen i sig alstrar värme med bl.a. pumparna som du mycket riktigt påpekar.
Om jag släcker ner belysningen till ungefär hälften och tar bort täckglaset så sjunker det ca. två grader.
Totalbelysning per 35L kar är 22W LED ska tilläggas.
Doppvärmarna var av bättre kvalitet förr, de har börjat tillverka skitkvalitet tyvärr som inte håller troligen för att de får sälja flera på det viset:(
Jag har ingen doppvärmare hos mina räkor då dom ändå fungerar bra i rumstemperatur på 20-21 grader och till och med 19 grader också som det är i mitt vardagsrum på vintern:D