Har bra länge varit sugen på att hålla Amanos i mitt lilla nano-kar (12L) men vill inte köra med vare sig täckglas eller nät. Jag har fått för mig att just Amanos kan vara väldigt rymningsbenägna. Hur ska man bära sig åt om man vill köra “topless” och samtidigt ha Amanos?
Dom är rymningsbenägna ja och de hoppar lika bra som gräskoppor om dom vill, sen är 12L väldigt litet för en räka som blir så stor med tiden, tycker faktiskt inte det är rätt att stoppa ner dem i ett sådant kar. Jag har mina i ett 250L kar, jag har även 12L kar men skulle aldrig ens komma på tanken att ha dem i det, möjligen en hona när hon bär rom om man ska försöka sej på avel, att ha CR eller någonting i den storleken är en sak men inte Amanos som kan bli upp mot 5 cm och mer, det är djurplågeri tycker jag även om det bara handlar om en räka!
Det går inte med så litet kar till amano. De kommer att hoppa ur om du inte har täckglas. I mitt 160 funkar det men inte i mitt nano på 20 liter. De trivs helt enkelt inte med små kar. Sen kam man ju tycka att det är taskigt oxå. För min del ville jag bara ha dom en kort tid inanot så de fick rensa aöger.
Nej, det förstås. Tänkte mest få lite städhjälp tills HC:n är helt fri från trådalger. Inte mycket kvar men det där sista är gnetigt att få bort utan flinka räkor.
Då får jag sikta på Amano till stora karet istället vad det lider. Där kan jag alltså räkna med att de håller sig i karet istf att hoppa ur?
Ja det brukar gå fint att ha dom i större kar. Jag hade mina Amanos i 180 L o de trivdes prima där. (öppet kar)
Jag håller med Peckoltia om att 12 L är väldigt lite med tanke på att min Amanohona faktiskt blev nästan 7 cm.
Håller med er alla som säger att 12 liter är på tok för lite. Själv har jag en femgrupp i mitt 80-liters och där har de huserat i över tre år. Jag har inget täckglas men däremot en hel del flytväxter (Riccia, andmat och Salvina natans) och har aldrig varit med om något hoppande, kanske flytväxterna hindrar detta?
Den enda i huset som uppskattar att amanoräkor och regnbågsfiskar hoppar ur akvariet är min katt.
EDIT: Tycker att det borde vara krav på att akvarium säljs med täckglas.
Jag håller med dej där faktiskt, men jag tycker också att det är bedrövligt att dessa alldeles för små kar säljs över huvud taget på marknaden, de är knappt stora nog för ett litet antal microrasboror och de där 6L karen det är inte klokt att de ens går att köpa, det går inte att ha någonting alls i dem.
Det beror ju på vad man ska ha dem till! Mitt lilla 12L funkar ypperligt för lite aquascaping och körsbärsräkor. Inser att Amanos blir för stora så det får jag naturligtvis slå ur hågen och några firrar är inte mycket att hoppas på. Skulle vara någon mycket liten art i så fall.