Jag har ett gäng med gula körsbärsräkor, några med riktigt bra färg och några mindre som än så länge är mer åt det ljusgul/vita hållet.
En av mina räkor hade en blåaktig nyans redan när den kom, hon var lite större än de andra och bär nu på rom. Hon var rätt så färglös fram tills i onsdags då jag såg att hon hade en tydlig blå nyans. Detta var dagen efter jag för första gången matat mina räkor med Shrimp King Colour. Sedan hittade jag ca 3 st till som även dom hade en blå nyans.
Min plan är att inte mata dom med detta foder på ett tag och se vad som händer. Men jag undrar mest varför, och är det någonting annat jag kan göra för att undvika detta? Blåa körsbär är ju som trevligt, men vill gärna att mina gula körsbär ska ge gula i framtiden
Bör jag prova med att föra in lite “nytt blod” i stammen? Några förslag? Är det några här som ger detta foder till sina gula med goda resultat?
Välkomnar alla tips och kommentarer ni kan ha. :beg:
Tack för ditt svar! Du är väldigt duktig på att svara här inne
Ja… Hm märkligt… Klart dom är häftiga som både blå och gröna, men jag ska allt få dom gula igen hehe. Ska nog försöka föra in lite nytt blod här och där, se om det hjälper. Dock blir det kanske en utmaning att hitta gula körsbär som inte härstammar från skuggan
Mina kommer från speeds var han fick dem ifrån är däremot en öppen fråga.
Försökte korsa in skuggans gula lasrar men det gick inte så bra.
Dessutom gick de flesta av lasrarna till mina korsningsförsök håller med om att skuggans är bra färgade.
En viss del verkar alltid bli bleka och måste sorteras bort.
Har en hård miljö för mina körsbär akvarierna är mättade med räkor,
finare ömtåligare varianter får mycket svårt att slå igenom och påverka utseendet.
Foder till mina smulat fiskfoder och algtabletter (malfoder) har inga problem med att de gula byter färg.
Vissa färgämnen i “fina” foder tror jag kan gå ut i kroppen utan att brytas ner och ger färg.
Att en del blir bleka “stör” mig inte, det gör väl inte de “blåa” heller direkt, eller kanske lite haha. Men dom är som charmiga ändå. Vill som mest bara stoppa dessa färgskiftningarna, och det kan väl inte skada att blanda in olika stammar av samma räka tänkte jag. Tänkte låta mina körsbär få sitt eget land utan andra räkarter, dom går dock med 9 st microrasbora kubotaii, och tar dom något räkyngel så är ingen större skada skedd. Kanske hjälper mig att hålla populationen i schack hehe. Får se hur det går när de första bebisarna kommer!
Ah ok, ja jag ska höra mig runt lite här och se om någon har en annan stam man kan köpa ifrån och prova!
Jag sålde av mina till en här i Ö:a skall fråga honom om han har kvar av dem.
De är rena ej några av skuggans bland dem.
Men jag tror inte han nänts sortera bland dem!