Kan någon av alla er som är så duktiga på räkor skriva en liten guide till hur man startar upp sitt första räkakvarium? Jag skrev “Guide till körsbärsräkor” för att om jag fattat det rätt är det de lättaste räkorna att ha…
Vore kul med en guide med lite info om vilken storlek på akvarium som är bra, hur många räkor man bör börja med (gissar minst 10 i ett litet akvarium, fler i ett större?, vilken inredning siom passar räkorna bäst, lämplig temperatur, vilka växter gillar de bäst?
Och naturligtvis vilken mat är bra att ge dem samt hur mycket mat de behöver, o hur länge de kan gå utan mat…
MM…
Gärna extra tips på vad man INTE skall göra!!
Någon som känner sig manad?
Eller svara i tråden så sammanställer jag informationen …
1 starta akvarium i ca 3 veckor innan räkorna få flytta in. Om du redan har ett akvarium storlek ca 200-400L som var igång och du vill starta ett nytt räkakvarium ca 20-40L snabbare, så går det bra att låna vattnet från storebrorn. Man kan också låna rötter och växter några veckor tills räkakvarie i början.
2 Vill du vara ekonomisk så är det bara gå ner till badstrand och plocka en hink med sjösand, men koka gärna innan användning. Jag har sand i botten och soil uppe på.
Jag bor i lägenhet och mina körsbärsräkor trivs jätte bra mellan 23-24 grader utan doppvärmare
Vill du ha massor av räklingar så odla gärna i svart plastbalja eller stora palstkrukor ca 40-50L, sedan kan du flytta räkorna i akvarium. OBS! plastbalja bör också vara igång minst 2 veckor.