Hej! som jag skrivit i många andra trådar så har jag nyligen startat ett 30L räkkar. Har nu fått gröna alger på rutan. Dem är lätta att få bort med alg skrapan men vad är det som är fel? är det vanligt med alger i nystartade akvarium? Har mycket bra cirkulation… Algerna fanns på framrutan och på sidorutorna där cirkulationen är som bäst. ser inte bak rutan efter som det är massa växter där. några ider? :scratch:
Okej! karet har varit i gång ganska länge nu men är relativt ny startat. det har varit igång sedan 10 februari… Men låter bli att skrapa av dem och ser vad som händer!
Varför har du det släckt 1 timme på dagen för:???
Jag har mina kar tända i 12 timmar för växternas skull och det har jag alltid haft:D!!
Det blir alltid en viss algtillväxt mer eller mindre även i kar som har varit i gång i många år och
det gäller att få växterna att trivas och frodas för då tar de upp den mesta näringen i vattnet vilket
gör att algerna får mindre näring och försvinner mer eller mindre:D!!
Växterna trivs mycket bra och växer mycket snabbt! Har näring i bottensubstratet. Använder oliver knotts soil och den ska ge näring till växterna! Har även hört att man inte ska ha tänt över 10 timmar om dagen… om man har över 10 så är det typ över ljus eller nått men det kanske inte stämmern :scratch: men jag kanske ska ta bort den där timmen så det är tänt i 9 timmar. Vad tycker ni?
Kom och tänks på en sak… Om jag låten algerna växa i 20 dagar så hinner väl algerna ta över hela akvariet efter som det är väldigt litet. och när den dör så faller allt ner på botten och jag har ingen möjlig het att slamsuga botten efter som jag använder soil så den följer med upp.
Det låter som övergödning. Jag håller med Peckoltia ang. ljustimmarna. Det gäller att få växterna att suga upp maximalt med näring och på så sätt konkurrera ut algerna. Växterna behöver ljus minst 12 timmar. Växter konkurrerar även med algerna om ljuset. Jag skulle slänga i hornsärv eller vattenpest nu i början för att få bukt med algproblemet, samt öka belysningstiden.
Okej då ökar jag belysnings tiden men jag har hört och läst om man har tänt för länge så kommer algerna av för mycket ljus men jag ska skaffa lite vattenpest! :thumbs:
Alger kommer av övergödning chrippe, du måste få bättre balans då tar också växterna hand om mer gödning och algerna får mindre, det bara är så liksom:D!!! Lika så med ljustimar, var i tropikerna har du färre antal soltimmar än 12, det är i princip alltid 12 timmar sol och 12 timmar natt där:D!!