Gravid PRL S

Inget märkvärdigt med räkan och skärpedjupet är inte så bra men färgerna på bakgrunden och ljuset på honan gillar jag. Hon ser så lycklig ut!

Trevlig helg på er alla!

Hehe… Alltid kul med gravida räkor. Själv är jag lite frusterad på mina prl då de trots riktigt bra skötsel har bestämt sig att inte bli gravida nu på ett tag, frustrerande.
Se till att plocka med ett par bra räkor till räkchampionatet i malmö :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Du får göra som jag tända en blå ledtape om natten så de kommer i rätt stämning.:smiley:

Ja tävlingen, jag blir betänksam om att kunna hinna få fram något vitt med lite rött utan att färgerna spricker som framgår tydligt när man makrofotar.:scratch:

En hona har dessutom dragit på sig lite svarta partier under graviditeten och jag fattar “nada” hur detta har gått till se bif.bild.

Det svarta var lite konstigt, konstigt nog tyckte jag det såg rätt bra ut.
Apropå riktigt macro och Cr Cb så är det inte många räkor som är perfekta. Tro mig när det gäller detta. Jag pratat med Chris lukhaup om detta, han har fotat riktigt många råsnygga räkor som under macrotsöga inte är perfekta. Kom ihåg att vi tittar på våra räkor med våra ögon, vilket även domarna kommer göra.
Jag uppmanar många att delta i Malmö. Min sambo kommer delta med sina neocaridina, ursprungligen utsorterade räkor från mig, för hon tycker det är en kul grej och på köpet får ett fint akvarium på köpet.
Trevlig helg på dig med :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Precis så tycker jag alla mina gravida RR honor blir, alltså dom blir svarta i det röda… Precis som att panda honor väldigt ofta blir blåa i de vita partierna och BB honor blir riktigt ordentligt blåa. Varför honorna blir så har jag ingen aning om varför, men lite udda att se hos en CR (kanske är ett tecken på starka gener för djup röd färg…??) :slight_smile:

Bra bild, men som du nämner är skärpedjupet lite för kort. Precis som Daniel nämner var inte rädda för att ställa ut era räkor.

I makroobjektiv är det endast de absolut bästa PRL som blir ok. Vi domare har inga macroobjektiv när vi bedömmer utan det är ögat och möjligen förstoringsglas som gäller. Är det bara hyffsade räkor kan de gå långt i tävlingen och ni hjälper också till att vi får deltagare.

Jag har precis fått in kriterierna för vad vi bedömer så jag ska sammanställa det nu i helgen och lägga ut.

Jo då, tävlingsbidrag ska lämnas in det är helt klart då det är kul att få vara med och prova så här på hemmaplan dessutom.

Jag förstår mer och mer att fotografera räkor och annat liv i akvarier är och förblir en komplex historia.
När man jämför med de bästa fotograferna så ser man att det krävs mycket träning, tålamod och känsla för att man ska kunna nå toppresultat.
Eftersom jag är intresserad och nyfiken på fotografering så lägger jag en hel del tid på detta som ni har sett och jag provar ständigt nya idéer för att försöka att bli lite bättre undan för undan.

På de sista bilderna har jag klätt utsidan på vänster, höger sida och fronten av karet med aluminiumfolie och gjort ett hål för kameralinsen. Vad som sker är att blixtljuset som kommer diffuserat genom en vit plasthink uppifrån, reflekteras och kastas till en del tillbaka snett uppåt och lyser då upp underdelen på räkan som annars blir mörk. Jämför bilden med den gravida honan med den sista bilden så ser man effekten tydligt.
Jag har på bilden med de två räkorna och snigeln flyttat kameran bakåt för att få ett bättre skärpedjup, som ökar med mindre förstoring och sedan i bildbehandlingsprogrammet, förstorat upp bilden med beskärning och fått ett bättre resultat än med en mera närgången tagning.

Det hänger inte på en dyr utrustning utan rätt ordinarie grejor men det krävs många exponeringar och en hård gallring innan man kanske kan få till en eller två skapliga bilder.
Detta blev lite “off topic” men jag vet att många fotar och det är trevligt att få dela med sig lite av den egna erfarenheten.

Riktigt bra bilder :thumbup:

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2