Graderingar

Jag funderar på en sak om graderingar och teckning. Hur hänger det ihop egentligen? Om man har en randig räka, kan den då vara t ex SSS för att färgen är så täckande och den har t ex fyra vita ränder och kanske vita ben? Eller är det “bara” såna som har speciellt teckning som röd cirkel på ryggen som kan vara SSS?

Gradera räkor är ganska subjektivt.
Men graderingssystemet ska underlätta det hela.
En helrandig räka som inte har några speciella teckningar kan endast klassas som S (högst).
Graderingar som är högre än S har alltså andra “features”, det är där gränsen ligger alltså.
Så om du har en randig räka med vita fötter så kan den klassas som S+, men inte högre.
Vit/röd nos, vit/röd fötter, vit stjärtfena, vit haka, röda ögon, marus (vita prickar uppe på huvet) ger bara klassen ett +.

Har den 3 eller 4 mindre tydliga band, A eller B.
Har den 3 eller 4 distinkt vita band, S.

S+ är då alltså som en S, fast man hittar lite små saker som den har men som inte en vanlig randig räka har. T ex, en “tigertand”

Här är en bild på en tigertand, S+.

Det som kallas för “tigertand” är alltså den där lilla vita fläcken.

Här är en annan bild som visar en annan “feature” en S+ räka kan ha.
V-band

Det röda segmentet bildar en form som liknar ett V.

Den “feature” som en SS ska minst ha är den röda cirkeln som du pratar om. De kan ibland se ut som en “No-entry-skylt” när det går ett vitt streck genom cirkeln.

SSS är de som har helvita kroppar, huvet kan däremot skilja ganska mycket.

Hoppas det ger en bättre bild på hur man graderar.

Tack :smiley: det Där klargjorde det jag undrade över på ett enormt bra sätt och jag fick många fler förklaringar på t ex vad tigertand, V-band och No-entry är. Enormt bra svar.

Då lärde man sig lite nytt.
Men ändå kan jag inte bestämma mig för vilka som är snyggast. SS eller SSS.
Men någon av dom ska jag ha i min ägo.

Är inte det tyska systemet bättre, med k0 k2 osv?