Köpte ett fåtal räkor på Tysklandsresan jag kom hem ifrån idag:)
Var lite besviken på utbudet av räkor tillslau på mässan, fick dock tag i en “snowwhite” eller möjligen golden/rosa, inte helt hundra på färgvarianten vilket jag tänkte be om hjälp med.
Var ju även förbi 1a-wirbellose.de och köpte ett gäng (3 CB och 3CR), var förvånad när han iprincip idiotförklarade mig när jag frågade efter priset på en i mina ögon SS graderad räka, frågade sedan efter pris på S och fick till svar att om han sålde dem var det 30-35euro stycket (har de olika graderingar i tyskland eller hur kommer det sig att en SS var nära på ovärdelig?)… Sen pekade jag på dessa och det var 5 resp 6 euro styck. Valde ut ett par i all hast så vetetusan vad jag fick hem, A eller S, vad tycker ni? Blev lite osäker när han inte höll med mig om graderingarna så det känns bäst att fråga. Hojta om mer bilder behövs
Olika odlare graderar ju lite olika med.
Sedan så är nog svenska priser jämförelsevis väldig billiga.
Men han kanske köpte sina CR från en speciell stamm.
Huvudet och stjärten är täckt med helt vita band, på kroppen har den rosa/gula (svårt att avgöra, en blandning) inte alls lika starkt utfärgad täckning.
Det enda som skiljer A ifrån S är väl hur pass starka/vältäckande banden är? Var tusan går gränsen?
Fick ge 10 euro för “Snowwhite”, 5 euro för CB och 6 eurp för CR. Inte superbilligt men inte svindyrt heller iom att jag kunde välja ut dem och fick dem i handen direkt
Jo, det kanske är sant, vet inte hur ni uppfattade det men det lät som att han inte på något vis var inriktad på Crystals utan att det var Tiger samt Sulawesi som gällde för nästan hela slanten.
Var väl lite det jag tänkte på när jag köpte dessa räkorna, att skall jag få igång en mindre odling själv så känns det bra att ha dem spridda ifrån lite olika platser vid starten.
Jo, jag kikade på den, där är våra “S+” graderade direkt före “SS” så det är säkert någon missuppfattning
Sulawesi var väl egentligen någonting jag suktade efter men har fortfarande inte något kar startat för dem, så de fick vänta, däremot snackade jag en del med dem om deras teorier/filosofi kring odling av dessa små krabater så nu har jag lite koll på en lyckad odlares recept. Dessutom hade vi med oss Imazos fiskansvarige med Zoopetgänget, där fick jag ytterligare en version, han var tydligen nere och håvade dem när det bekom sig
Hans svarta tigrar? Var det de som gick iprincip mitt i mitten av väggen mittemot dörren? Ett kar med redigt svarta tigrar som han skulle ha 50euro för tror jag.