göra egen bakgrund?

vill veta allt från topp till tå hur man gör egen bakgrund i cellplast?

från cellplast skiva till färdig akvarium bakgrund.:?::?:

Det är ju väldigt enkelt :slight_smile: Karva ut stenarna eller vad det ska föreställa. Gärna med något varmt ( så att du smälter dig genom).
På med ett par lager husfix, eventuell sand, för färg och textur, och sen lack.

Det finns ju en hel del tutorials på nätet, du :slight_smile:

någon som gjort en själv och har projektet tydligt med massor av bilder? länka :lol:

Har för mig jag har projekt tråd någon stans, kommer inte ihåg. Men frigolit skiva skär ut och värm “smällt” ut med värme pistol din bakgrund, sen om du vill ha hela i samma färg, blanda ner sand och färgen i hus fixen smetta ut det som du vill ha det, för struktur osv. Köp sen epolan v epoxi lack och lacka hela bakgrunden :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

funkar det endast med den lacken eller funkar det med någon annan oxå?

Jag brukar ta säkra förre osäkra, epolan v är bevisad att den fungerar.

Men du har ju billigare alternativ som tex biltemas båtlack den fungerar också säkert.

Tror inte på båtlacken riktigt jag inte, bättre att använda Epolan V, här är en länk och idé:)!

http://www.stockholmsakvarieforening.se/bygga.html

Vill du ha billigare alternativ så har du biltemas båtlack :slight_smile: , samma innehål som epolan v, fungerar klockrent :slight_smile: vet folk som har det på sin bakgrund haft i år utan problem :slight_smile:

tackar :slight_smile:

kan man använda rustas båtlack??

här får ni lite bilder på det jag pillat med

ska kolla med far till helgen om han har en värmepistol som jag kan låna så man kan få det lite mer Oporöst :slight_smile:
ska se om jag ev ska göra urgröpningen lite djupar på stammen ev.
eller va tycker ni? jag e ju helt nybörjare på detta :scratch:

tycker det ser bra ut, har själv inte byggt just akvariebakgrunder, men har byggt 3d landskap till mina andra hobbys i många år. Ett tips är att använda frigolit som är massiv. Alltså utan dom små kulorna, ecoprim är ett av märkena som finns och används till bottenplattan och husgrunden. Lite svår arbetat men blir inte lika mycket skräp när man håller på och den är mycket starkare.

Den där hörngrejen med hålen är fräck, men den som ska se ut som en rot behöver lite mera arbete tycker jag för att se mera naturtrogen ut, du skulle ju kunna göra den så att den sluttar uppåt mot ytan om du förstår hur jag menar så att den inte går lodrätt upp till vattenytan, sen lite djupare fördjupningar bland rötterna, bara ett tipps från mej:D!

den sluttar lite innåt upp mot ytan men kan ju göra så den sluttar mer innåt, om det är det du menar? ja det kommer nog bli mer urgröpt så att det blir grövre och djupare konturer :thumbs:

men det får bli efter jul helgen, lite mycket att stå i just nu hehe…

men släng gärna in tips hur jag ska göra med färgsättningen :scratch:

Grunda med ett lager…tunt / blaskigt husfix…jag målar på mitt med en pensel…
Låt torka…
Ett lager till med lite mer tjocklek…
Torka…
Tillsätt mörkt pigment, tex svart, brunt, bränd umbra, vilket du tycker passar…

Jag använder husfix med svart vid första gången…måla detta i skrevor osv för att skapa djup…
Torka…
Ta sedan nästa pigment tex brunt…och använd vid mer utstående ytor…
Torka.
Använd som sista pigment umbra eller orange, och higlighta vissa delar…
Torka…
Lacka hela bakgrunden 3-4 ggr med båtlack…jag använder Biltemas…använt i 10 år utan fällningar eller problem…även till reptiler

installera med silicon…(glassilicon)
fyll med vatten och byt 5-6 ggr, inred, fyll uppmed vatten, växter osv…
Kör 2 dagar och byt sedan 50 %…

Stoppa i ett par stycken snäckor…håll dem i ca 2 veckor…
Installera fisk eller räkor…
Byt 20% vatten i veckan…
Jag använder Easylife vid varje byte…

Häll upp lite kaffe, dra fram favoritfåtäljen och njut frukten av ditt hårda arbete…!!

funkar rustas båtlack tro??

använd de här sökorden på youtube: background in aquarium, finns hur mycket som helst.

hittar jag om rustas båtlack då :scratch:

det är den enda frågan jag har just nu :wink:

jag ska se om jag hittar något om det.

Det ser ut att vara upp till dig själv när det gäller lack och vart du köper den, frågar du 10 personer så får du 10 olika svar.

Jag hade nog hållt mig till det som är testat i akvarie redan. Annars bli den första att testa :slight_smile: