gödning

hej!

någon som vet om räkor tål pmdd och sån gördning man har under gruset?

Körsbärsräkor tål pmdd, finns en del som uppfattat att de inte får yngel när man använder det men dom har inte visat någtra andra symptom.
Crystals antar jag att de inte tål, är ju nitrater i PMDD.

ok co2 e helt ofarligt eller? kanske ska bygga eget

Räkor gillar syrerikt vatten, bara du har en jämn co2 nivå utan stora svägningar så ärdet nog lugnt.
Se till att he en god cirkulation på vattenytan så att det blir syrerikt.

Är vad jag har fått för svar när jag själv ställt samma frågor. :stuck_out_tongue:

Jag köpte tetras gödning som man har under gruset ( äre sånt du menar?)
Och jag har inte märkt att mina CR eller körsbärsräkor har tagit skada :smiley:

Det är väl en sorts soil va? Som ferti/aquasoil?

Försöker skaka lite liv i denna tråden igen… hade en fundering kring Tetras bottensubstrat; är det lämpligt för räkinvånare?
Vad jag har förstått så kan de flesta funka, men att det inte blir några ynglingar när man använder vissa märken?
Vad är det för ämnen som INTE bör finns i växtnäring för att det ska funka…?
Innehållsförteckningar är svåra att hitta, både på flytande näring och bottensubstrat tycker jag…

Nitrat brukar finnas i växtnäring och ibland koppar som räkor inte gillar.

alltså är det inte alls många som bevisligen funkar…? TMG (flytande) har jag läst mig till, men hur fortplantningen är har jag inte kunnat hitta…
När det gäller bottensubstrat är det kanske bara ADA som funkar…?

Bottensubstratet från AN verkar också funka bra med räkor. De marknadsför t o m att man kan använda den till Crystal reds.

Står på An förpackningen att det är idealiskt för Bee räkor så.

Ska skffa tester i veckan och kolla vad värdenaligger på i mitt 2 veckors mogna kar.

Har läst in mig lite på “Tetra Complete Substrate”, mest för att det är mest lättåtkomligt för min del, och att det ser mest svart ut (till min svarta sand…) Enligt förpackningen och det jag hittar på nätet är det nitrat- och fosfatfritt. Det borde ju teoretiskt sätt funka…? :stuck_out_tongue:

Jag använder tetras (var packat i en gul hink) och jag har inte märkt att någon dör.

Hur mycket kostar Tetras substrat?

Verkar vara rätt billigt jämfört med Ans 5 kg påse för 295 kr.
Tetras 5,8 kostar 140 kr på PWSS! :open_mouth:

Om detta är lika bra så funtar jag på att beställa utav tetras!

Jag har AN fertisoil till mina CB. Verkar fungera fint.
Till mina CR har jag AN Fertiplant ABF under gruset.
I mitt CR så ynglas det på som satan. I CB inget alls, men jag tror att det är hanar hela högen.
Ska snart skaffa ett par honor.
Men som sagt inga problem med AN s produkter.

Det lutar nog ändå åt att testa Tetras substrat, mest för att jag inte får tag i nåt annat från jobbet.
Om bara akvariet kunde dyka upp nångång… Nu har jag ju lyckats bestämma vad jag ska använda, både ljus, sand, växtnäring och filtrering. Tycker jag själv är ganska duktigt jobbat :stuck_out_tongue:

Har haft ett gäng CR i ANs Fertisoil och de har inte ynglat. Var gång en hona har rom så har rommen blivit färre och färre till alla försvunnit. Vartför vet jag inte. Håller just på att byta till ett Svart/grönt grus som är helt kalkfritt.

Tenkare hur länge väntade du inna du vågade släppa i Cr i karet med Fertisoil?

Jag har detta i mitt 60 liters som varit igång i 2 veckor med ett biologiskt inkört filter och vatten från andra kar. Tror ni det räcker med två veckor för bakteriekulturerna att komma igång? Eller ska ja vänta en vecka till?

Jag har inte nitrat/nitrit/ammonium tester men ska skaffa i veckan. Synd att de är så dyra. :confused:

Jag använde vatten från mitt 720 liters och kramade ur filtermassa från ett av mina ytterfilter.
Väntade i 2 dagar ungefär. Och det var CB, fast jag har lång inkoppning.