GH och Kh

Om nu GH värdet är för kalcium magnesium och kalium vad innehåller då KH värdet ?

Är det så att GH värdet är klorider och KH värdet är karbonater ?

mvh/bjorsa

Genom förmågan att binda sura ämnen i vattnet är KH värdet viktigt för buffertverkan i vattnet med hänsyn till surheten. Viktigt, att förstå är att KH värdet direkt påverkar vattnet pH och CO2 halt som är viktigt för speciellt växterna. KH värdet har en tendens att sjunka i varmt vatten när den biologiska processen är hög och binder olika karbonater i vattnet. Om KH värdet sjunker under 4° börjar en del fiskar och växter må dåligt.

KH som vi akvarister använder motsvarar kemisternas (och biologernas) alkanitet, dvs buffertförmågan hos karbonatbuffringssystemet. Vår (akvaristers) KH (som kan läsas till karbonathårdhet) har inget att göra med kemisternas term karbonathårdhet som i deras tappning motsvarar främst den del av kalciumet som har sitt ursprung från kalciumkarbonat (dvs kalk) och därför kan tänkas fälla ut vid värme som pannsten och annat. Även kallat temporär hårdhet.

Är inte Gh det samma som Kh fast Gh är tyskt :roll: :roll: ???

Tack för ditt svar Vitt Vin Och Reekor hittade denna förklaring oxå http://www.akvariekallaren.com/radgivar … are34.html å där säger man att gh mäter klorider och kh karbonater

Nu skulle jag vilja hitta en enkel vattenkemikurs på nätet fast de blir väl att låna böcker på bibloteket är lite vilsen i hårdheten på vatten de va så länge sedan jag behövde bekymra mig över vattnet kör annars koi å dom trivs som fisken i mitt medelhårda - hårda vatten men räkorna tycks vilja ha mjukt vatten å några ha trillat av pinn men kan ju bero på annat men nu vill man ju insupa lite kunskaper så har ni några bra länkar till enkel basal vattenkemi ?

mvh/bjorsa

GH och KH är inte samma sak. GH står för gesamthärte, totalhårdhet. Syftar på vattnets innehåll av kalcium- och magnesiumkarbonat. KH står för Karbonathärte, karbonathårdhet. Mäter enbart karbonaterna i vattnet, mer korrekt är eg. alkalinitet. Kan kopplas till hur mycket syra vattnet tål. Att GH skulle mäta kloridjoner har jag inte hört förr.

Logiskt borde då aldrig KH kunna vara större än GH, men det är ett felslut. Eftersom GH enbart fokuserar på kalcium/magnesiumkarbonaterna så missar begreppet t ex natriumbikarbonat/natriumkarbonater. Det är alltså fullt möjligt att ha ett KH som är större än GH.

Har lurat på att skriva något motsvarande “Filtreringens ABC” fast för vattenkemi. Blir dock inte gjort inom det närmaste. Har inte hittat något riktigt bra på nätet, men sök på “The skeptical aquarist”, brukar vara bra info där. En bra bok är “Mäta vatten” av Bydén, Olsson mfl.

Hilsen,

/P

Tack för förklaringen och de där med klorid var bara jag som läste in mer än vad som stod :oops:
Hittade boken du föreslog hos adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188376222 det får nog bli en sån .
mvh/bjorsa