ja jag vet det är tragiskt. men nu har även jag bytt till soil :oops: kan säga att den ÄR effektiv. och mycke smidigare än å behöva ha en massa rötter i som täcker halva karet :S har kört med mörk grus innan och visst det har funkat med de flesta räkor om jag hade en massa rötter i. men nu har jag grus och ett 2-3cm tjockt lager med soil i. märktes skillnad direkt på vattenet. har ebi gold soil rekomenderas :thumbs:
…du faller så lätt för all reklam…![]()
Skojar bara…hoppas det funkar bra med soil.
ja jag e så reklam påverkad
du vet hur det är med “oss ungdomar” hahahaha ![]()
vad menar du med det va ice? att Katten inte är någon ungdom eller??? :woah:
HUr har du det med vattenparametrarna…
Märkt stor skillnad mot kattasand?
Har du ändrat inredning oxå eller kör du samma?
Bilder?
PS. 34 är inte ungdom…så lite rätt har du ice…men jag känner mig som 27…![]()
ja ph:et sjönk ytterliggare med soilen mot kattsanden. den ligger bättre på botten med då den väger lite mer :thumbs: plus att ph:et ligger stabilare nu när man byter vatten. nästan samma inredning fast bra mycke mindre rötter :mrgreen: dock inga bilder ännu då jag knappt vart hemma i helgen och ska iväg vid halv tolv idag med :S hahaha jag e 30 nu katten men känner mig mer som 25 :evilgrin:
Man kanske skulle testa soil? nej men jag har inte råd! Jag har någon form av storkorning rådasand i mitt räkkar, ska se hur det fungerar! Hur trivs växterna i soil?
Värst vad ni känner att ni är en annan ålder här! Jag är 19 men jag känner mig som… 12? nej det blev inte bra alls det där… :shock:
växter borde trivas finfint i soil. har själv inte så mycke växter i mina räkkar men dom trivs iaf dom få som finns
ja men tomba. du ÄR 12 :evilgrin:
Jag har faktiskt också köpt soil och karet håller på gottar till sig nu och märker redan stor skillnad med ph och framför allt att vattnet är så klart!
jag trodde det var ögonen som lurade mig :lol: mitt vatten är åxå mycke klarare nu ![]()
Längtar till jag kan släppa i mina Gula körsbär där:D ska ha endast odling på sånna där kan tänka mig att dom synns fint i det klara vattnet:D
det gör dom garanterat
emot den mörka soilen med så färgar dom nog ut fint ![]()
Hur högt PH har du innan (kranvattnet) och hur mycket sjunker det med hjälp av soil?
ur kranen vet jag inte :s men mellan 7.5-8 jag har inte så tjockt lager med soil i mina kar men den ligger på 6.8-6.9 med mer soil i hade den ju sjunkit mer…
Okej, jag tänkte, är soil lika lätt som kattsanden? så det inte går att hålla kvar nå växter med den.
Icebert!! :evilgrin:
nej den är tyngre än kattsanden POMBA
Men om den sänker ph sååå mycket så kan du inte ha snäckro däri??
Det fräter ju på skalen…
balansgång katten
dessutom skulle jag se att helenornas skal börjar bli dåliga så flyttar jag dom ![]()
balansgång…?
Det innebär att du tillsätter kalk för att höja ph till snäckorna…
Förlorar inte soilen sin mening då??
Det blir ju moment 22…
Eller har du något annat smart sätt:?
med balansgång så menade jag att jag vill att ph ska ligga på 7.0 sen genom varierad kost och små men täta vattenbyten så hoppas jag på att mina helenor ska trivas även dom
men går det inte så flyttar jag givetvis dom till ett annat kar som inte e soil i
inga moment 22 här inte ![]()