Hur gör ni detta? Det är ett elände att fylla på vatten i en liten kub från en stor hink. Att ha ned en tallrick eller liknande som bryter vattnet går inte heller. Finns det någon smidig lösning? I ett större kar är detta inte alls ett problem men i mina små 30L…
Jag använder mig utav en syreslang med häverteffekt, om det behövs så använder jag mig utav en modifierad påsklämma för att strypa flödet ännu mera
Kör också med luftslang funkar bra för mig (har 30L kuber)
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Men då måste ju hinken med vatten vara placerad högre än kuben. Det blir rätt tungt att stå med en 10 liters över huvudet samtidigt som man manövrerar en slang dessutom. Hur får ni vattnet tillräckligt högt upp?
Har mina kar i en hylla. Annars kan du använda en akvariepump eller luftpump och flytta vattnet med. Eller så får du använda ett mindre kärl aom du fyller ett par gånger
Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Jag håller hinken med ena armen/handen och häller i min egen hand precis vid vattenytan fungerar hur bra som helst ![]()
Jag gör lika dant som Roofie nada problema, jag har ju en rad 12L med funkar där också utan att det blir tornado i karet:thumbs:
Allright så mitt problem är helt enkelt att jag försöker fylla med fulla 10 L hinkar på en gång? Lite svårbalanserat med en vanlig hink i en hand…
När du byter vatten, byter du då mer än 30% då en hink rymmer 10L, det är ju inte 30L vatten i karet för har du det så har du inget botensubstrat och karet fyllt upp till randen:)
Jag använder en kanna istället och häller alltid över pumpen ![]()
Det är väl en nästan full 10 L hink men ändå svårt att manövrera eländet tycker jag. Hoppades att det fanns något närmast magiskt verktyg som kunde underlätta men så kanske inte var fallet. Kan man ha en slang som slutar i ett öppningsbart munstycke mån tro…
Använder också kanna och häller på pumpen ![]()
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så gör jag i mitt lilla 12L kar i sovrumsfömstret men då finns det ingen hylla ovanför som är ivägen med flera kar på:)
Men måste du ha så mycket vatten i hinken på en gång då, du kan ju ta halva hinken i 2 omgångar:D
Det kanske helt enkelt är min otålighet som spökar ![]()
Du kan lägga en plastpåse över inredningen och sen använda en vattenkanna, man får dock hälla försiktigt speciellt i början.
Har man många akvarium (och/eller stora) så är ju slang på duschen enda lösningen. Jag kör hävert ut i badkaret och sen kopplar jag på slangen på duschen och fyller på. Det kan ju i och för sig kännas väldigt onödigt och man bara har några små brukar.
Håll din ena hand under vattenstrålen, i vattenytan så fördelar du ut det nya vattnet över en större yta och det blir inte samma “storm” i akvariet.
Gör också så att jag tar vatten med och häller med en pepparkaksburk ner i min andra hand som fördelar strålen under vattenytan.
Ännu bättre är att hälla i en kopp som man håller under vattenytan så den svämmar över under vattnet typ ![]()
Eller 2st 5L hinkar, betydligt hanterbarare än en 10L.
En vattenkanna då?