För 1 månad sedan köpte jag ett 35-liters nano akvarium och startade upp. 1 vecka senare köpte jag 3 Crystal Red räkor och 1 Zebra snäcka. 1 räka klättrade ur men de andra har klarat sig fint (och jag har “säkrat” akvariet") tills i dag då jag upptäckte att ena räkan låg död vid sitt favoritställe. Jag köpte 5 körsbärsräkor förra onsdagen som alla var döda dagen efter, men mina Crystal Red såg fortfarande ut att må bra. Dock har den minsta räkan varit lite seg de senaste dagarna, och liksom bara suttit.
Jag har ca 22,5 grader i vattnet, pH 7,0, nästan ingen nitrit (minsta skalan på testet). VAD kan vada fel? har haft fiskar i flera år tidigare (dock enklare sorter som guppy, sorgmanteltetra, guldbarb, scalare osv) och körsbärsräkor i en period. Känner att jag ju borde klara det här men någonting är galet. Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka? HJÄLP!
Om räkor klättrar ur karet är det ett bra tecken på att något är fel och för Ph 7,0 är lite väl högt för CR men ok för körsbär som gärna kan ha lite högre Ph ändå, Nitrittesten ska inte visa några utslag den ska vara på 0,0 har du gjort Nitrattest?, den kan vara skyhög även om nitriten ligger på obefintlig.
Vad har du i karet, vilket bottenmaterial, har du plastdekorationer?, mycket av det kan spela stor roll för räkor men inte för fiskar, lägg gärna upp en bild på karet då är det lättare att se hur det ser ut.
Jaha det visste jag inte, hur säker jag pH-värdet? Har inte gjort nitrattest, trodde det räckte med nitrit men ett sådant ska köpas! Jag har endast levande växter men annars plastdekorationer. Försöker lägga upp en bild om jag kommer på hur man gör så är det lättare att se
Är de där stenarna plastdekorationer eller riktiga?, är de riktiga så är de kalkhaltiga vilket inte funkar till CR och är de i plast så kan de vara giftiga för räkor. Sanden ser ju ut som vanlig finare akvariesand typ “rådasand” eller har jag fel?
Anubiasen säjs vara farlig om den är bruten med färska snittytor men det råder delade meningar om det här vara jag är en av dem som säger att det inte är så, annars ser jag inget som skulle kunna vara dåligt i karet.
Stenarna är plastdekoration. Ja sanden är vanlig akvariesand. Anubiasen har inga färska snittytor och har den för att snigeln (som man kan se på bilden" älskar dessa.
Problemet kan alltså vara nitrat, plastdekorationen och pH-värdet… visst kan jag väl köpa en rot för att sänka pH eller skulle du rekommendera medel?
Är osäker på temperatur, läste på en artbeskrivning här att det ska vara 25 grader till CR, så jag tänkte att jag höjer doppvärmaren lite?
Jag skulle tro att det är någonting i plaststenarna så jag råder dej att ta bort dem om nitrattest visar ok.
Lägg i någon snygg rot i karet, jag föredrar mangrowe men smaken är som baken delad, du kan också plocka gamla bruna eklöv och lägga i de flyter men du kan ju förvälla dem först så sjunker de fortare, räkorna gillar att gå och äta av löven vart efter de mjukna i vattnet:)
Har du fortfarande körsbärsräkor så gillar dom inte Ph sänkning.
1veckas uppstarttid låter lite kort.
De flesta här brukar väl rekommendera 3veckor minst innan man stoppar i räkor? Särskilt om man inte har andra djur som gått in karet.
Tänk på att 80% av maten som räkorna äter består av biofilm, och sådant behöver lite tid på sig för att växa till dem mänger och utspritt som räkorna behöver.
Friska, glada räkor är konstant aktiva, går runt och plockar (dvs under förutsättning att där finns mat att äta) på botten, på växter, på glasrutan.
Har de inte förflyttat sig flera centimeter från förra platsen du såg dem, om du går iväg i 10min så tyder det på att något inte är optimalt för dem.
Jag bor i ett hus byggt 2008, borde väl vara ganska bra ledningar då?
Jo, jag var lite väl snabb. Köpte ett sånt där medel med “bra bakterier” som jag hällde i men jag borde nog ändå varit mer tålmodig.
Sista räkan som finns kvar lever dock ännu, tycker det börjar bli lite fart i honom men jag tycker synd om honom som är ensam… När borde jag stoppa i fler?
Jag säger som jag alltid gör när karet är färskare än 30 dagar, nitrit eller ammoniumspik.
I med bakteriekultur! Mata sparsamt i 30 dagar och låt nån fisk/snäcka gå in karet istället.
Nitrat är det knappast. Hur kan det vara det Peckoltia?
Efter att räkan ömsat skinn så har han mycket kortare “strån” vi huvudet som den känner med, mer än hälften så korta… är det tecken på sjukdom eller är det normalt?
Han har nog inte lyckats få av ömsskalet helt från antennerna så en del blivit kvar alltså problem med ömsningen.
Nitrat var bara något som flaksade upp i huvudet på mej, men om man matat för mycket så kan det bli så med tiden.
Här i forumet har även skrivits att det inte behövs någon uppstart för att gå in ett kar vilket jag tycker är galet, jag kikcstartar många kar men då använder jag en del gammalt vatten och även filtermulm och det funkar bra även om ingen biofilm hunnit bildas.
Ja precis med tiden kan det bli det, men karet är för färskt för det nu.
Körsbärsräkor klarar dock hur mycket nitrat som helst. (överdriver lite)
Gör du klokt i. Starta upp karet långsamt med fisk/snäckor, och sen efter 30 dagar så kan du testa värdena för nitrit/ammonium, det är dom som är viktiga. Var sen rädd om ditt filtermaterial, (om du måste skölja ur det så gör det i akvarievatten) och bottenslamma aldrig på djupet, iaf inte dom första 6 månaderna. I med massor av snabbväxande växter, och bakteriekultur.
Gör VB var 7, 14 och 21, 28 dag även den första månaden. Jag rekommenderar dig sen till att fortsätta göra VB varje vecka med 20-40% beroende på vad karet är till för.