från första början

603030 dax att hitta på nått nytt, vill gärna ha synpunkter längs vägen :cool: så får vi se hur resultatet blir.

Det är väl en Ivarhylla du har från IKEA, hur har du förstärkt hyllplanen:)??

belysning blir. 50 cm lång LED armatur i aluminium med fyra leddar från Ebi. Filter har ja bara börjat fundera på men lutar nog mot ett innerfilter. Växter vill ja gärna ha förslag på men min tanke är : lågt gräs i framkant,mossbeväxta avgänsare och gärna något högre i en röd nyans baktill.

Tyck gärna till :stuck_out_tongue:

inte mera än att allt är väl förankrat i väggen bakom

bilder kommer efter hand, men jag räknar med att det tar iaf 3-4 veckor(reser mycket i jobbet) så det får bli på lediga stunder.vatten och det övriga hinner ju mogna då.funderar även på att köra CO2 första tiden för att få en bra tillväxt

Har du blötlagt rötterna?, speciellt den i hörnet kommer annars att flyta som en kork på ytan, växter skulle jag kunna tänka mej en grupp valisneria i vänstra bakre hörnet, mossa på roten till vänster och kanske även någon anubias också på den, på mitten i bak någon rödbladig växt som tex rotala rotundifolia som i bra ljus blir nästa röd och jättefin:)
På botten några lågväxande växter i grupper kan vara snyggt:)

Hehe , tackar JenL för tippset , förankrad med en skiffer skiva å rostfri skruv, provat å den stod kvar vid större vattendjup

Jag älskade den första layouten. Med roten som en bro med tunnlar.
Gillar inte stenen :slight_smile: Så tummen upp för design. 1!

Ska googla på de växter som du föreslaget, tacksam för ideerna :stuck_out_tongue:

ok noterat, den e nog mest för PH så den kan skippas

kan väl inte vara 1000 men gör en förstärkning. bild kommer…

Ivarhyllan är säkert bra men tänk på att det blir trist att svabba upp alla liter vatten när hyllbärarna ger sig.
Jag skulle förstärka hyllan med ett kraftigt krysstag i bakkant och staga hyllplanet med några stöttor mellan golvet och undersidan av hyllan.
“Better safe than sorry”

Det är ju krysstag i de här hyllorna redan, det har i alla fall jag på min hylla:)

Hyllan är fastskruvad i väggen bakom och från i eftermiddag så vilar hyllplanet på 2 längsgående vinkeljärn, så då ska nog det vara säkert :stuck_out_tongue:

Nu är hyllan förstärkt, det blev med 2 reglar 45*25 skruvade i stolparna. hyllplanet vilar dessutom på hyllan under. så nu känner jag mig 100 :stuck_out_tongue: Alltihopa sitter fast i väggen med 6 skruvar

Att det ingår krysstag framgår inte av bilderna och krafterna kan bli enorma om hyllan blir utsatt för kraftig rörelse i sidled.
Jag har egen erfarenhet hur det kan gå om man inte säkrar upp stabiliteten.
Lycka till med projektet.

Den kan inte röra sig i sidled eller framåt då sitter med 6 stora skruvar i väggen bakom.:cool:

vilket pillgöra att placera ut alla små plantor.

Blir ju bra det där, men vad är det för skiffer? Vissa skiffer innehåler farliga ämnen för räkor, där av frågan:)??

Bara för att fördela vattnet vid uppfyllnaden , det ska bort sen