Frågor om räkor

Jag är helt novis på det här med akvarier, men ska nu äntligen göra i ordning ett för räkor. Akvariet är runt 40-50 liter och jag har tänkt ha antingen körsbärsräkor eller cr/cb, eller båda arterna. Jag försöker nu ta reda på allt som går om att hålla räkor, och har såklart en del frågor som jag hoppas jag kan få lite klarhet kring. :slight_smile:

[ol]
[li]Det rekommenderas att man vid start av räkakvarium ska låta några fiskar gå i akvariet en tid, men om man inte har fiskar, hur ger man bäst förutsättningar för räkorna då? Kan snäckor vara bra att ha i innan?
[/li][li]Jag är inte så förtjust i mörkt bottensubstrat, plus att det är svårare att se räkorna då, men har läst att ljust kan stressa räkorna. Stämmer detta?
[/li][li]Jag har fastnat lite för blästringssand (om nu inte räkorna blir stressade av det som sagt), behöver man komplettera detta med något parti grus eller mindre stenar för att göra räkorna nöjda? En bonusfråga är om det finns andra bra snäckor än malaysiska sandsnäckor för att röra om i sanden?
[/li][li]Då jag är mer för att göra själv än att köpa saker skulle det vara trevligt att använda sådant man själv hittar i naturen, t.ex. rötter. Finns det någon fara med det? Kan vissa av våra trädarters rötter vara giftiga för räkor?
[/li][li]Jag har inga planer på att börja sälja räkor, varför det skulle vara bra att ha nån fisk som skulle kunna hålla efter räkpopulationen lite. Jag gillar endlers väldigt mycket, vad har ni för erfarenhet av hur “effektiva” de är? Kan det vara skillnad mellan räkarter hur många räklingar som stryker med?
[/li][li]Är räkor bra på att hålla efter snäckor?
[/li][li]Om man har både körsbärsräkor och cr/cb, för att undvika utkonkurrens av ena arten, bör man hålla sig till något visst förhållande mellan arterna? Dvs är ena arten “starkare” än den andra?
[/li][/ol]
Jag har tusen frågor till, men det här får räcka för nu. :slight_smile: