Hej!
Jag och tjejen har sedan någon månad haft akvarium och så har jag blivit mer intresserad av att testa på något nytt i akvarieväg som man inte gjort sedan man vart liten. Så intresset föll på räkor då det va litet och smidigt, då tjejen inte är så förtjust i att man har en massa kar hemma. Samtidigt som jag aldrig sysslat med det eller känner någon som gjort det så ska bli mycket intressant.
Hittar tyvärr ingen typ guide med bra att tänka på inför uppstart och har läst här på forumet i 3 dagar (dygnet runt nästan till min tjejs stora förtret).
Tänkte köpa ett Aquatic Nature Cocoon på runt 18 liter för där ingår pump och allt samtidigt som jag tycker dem är stilrena och snygga. sen utifrån vad jag har förstått lämpar de sig bra till räkor. Hur stort tycker nu man behöver ha. samt ska man satsa på bred eller höjd för finns ju de två olika valen när man ska ha dem?
Sedan har läst om shrimp soil och sånt och är det ett måste och isåfall vart får man tag i det. Funderade annars på svart grus som jag har i mitt ordinarie kar, som jag ändå måste köpa mer till.
Angående växter vad rekommenderas, kan ju säga att jag vill ha lättskötta och billiga, då jag är student. Samtidigt om ni har tips på några redigt fina vill jag veta, samt även mossor som jag förstått är bra för räkor?
När det kommer till rötter med mera så är det samma som för vanliga akvarium eller?
Sen när det kommer till kemikalier och mat till dem, har ni speciella tips.
tänkte köra samma som till mitt akvarievatten att starta upp den med vilket är Aquatic Nature Bio&Bacter 2in1. Samt förstått att det är viktigare med ph och sånt med räkor än med fiskar så undrar hur viktigt dropptest är enligt er, då jag tidigare kört utan detta i mina kar, vilket funkar smärt fritt =)
Samt då vilka räkor rekommenderar ni, körsbärs har jag förstått är lättast. tycker tyvärr det är lite tråkiga. skulle vara mer inne på typ gula eller CR, CB.
Blå vore ju nice men vad jag förstått är de dyra och ovanliga. Vart brukar priser ligga på ungefär för de olika sorterna? i butik verkar de börja på 40kr styck typ.
Sen lite nyfiken på för det verkar som man kan få många räkor ganska så enkelt, åtminstående på de lättare sorterna. Hur blir man av med dem. kan man sälja till butiker eller enbart privatpersoner som gäller?
Tar gärna andra generella tips och tricks för att det hela ska fungera.
Blivande räknerd! :mrgreen:
//Nedro
PS: Blev lite mer text och frågor än vad jag först trodde. hoppas ni hänger med och det inte är allt för rörigt :DS