Tänkte att jag skulle dela med mig av lite grundläggande tips och även “avslöja” lite om hur jag själv fotograferar dom små liven…=)
Min utrustning i det här fallet består av en Canon EOS 7D, Canons 100mm 2,8 macro, sync-kabel och en blixt fäst på stativ.
Viktigt att tänka på är följande.
Tänk på att ha så lite vatten som möjligt mellan objektivet och objektet
Fota inte snett mot objektet då vattnet tillsammans med glaset förvränger motivet och ger dig oskärpa.
I mitt fall så använder jag mig av en Nissin-blixt som länkas med en TTL-sync-kabel till kameran.
TTL-stödet gör att kameran mer eller mindre “pratar” med blixten och säger åt den hur mycket effekt den ska ge.
Jag själv ställer kameran på M (manuell) och väljer 1/160 sekund som slutartid.
Sen ställer jag bländare på ungefär 11.
Att ha ett lite högre bländartal innebär också att du får ett längre skärpedjup vilket kan vara rätt bra för att få hela din räka skarp =)
ISO-talet på kameran ställer jag på 100 för att få högsta möjliga kvalitet.
Och kom ihåg att självklart behöver man inte ha grejer för 25.000:- för att kunna ta en vettig räkbild… Jag använder min kamera i mitt yrke så därför är den lite mera påkostad =)
Hoppas att det klarnade lite för nån, och hör gärna av er om det är nåt som är oklart ! =)
jag provade dina inställningar och fick väldigt ljusa bilder, provade att skruva ner blixten till -2
och det blev genast bättre.
En annan fråga jag har är ang vitbalansen, vilken inställning är bäst, jag har märkt att en hel del bilder blir gulaktiga. Om man gör en manuell inställning på vitbalansen vad ska man då tänka på?
Det du måste tänka på då är att du ställer vitbalansen på samma K-värde som din blixt har… Vet du inte det kan du med fördel köra på automatik, RAW på kameran och sedan ställa in vitbalansen i ditt favorit-konverteringsprogram…
T.ex när jag plåtar i studio, så vet jag att mina blixtar har ett Kelvin-värde på 5600K… och ställer således min vitbalans manuellt till det värdet.
Det är iofs bara för att underlätta vid konvertering, då jag ändå kan ändra vitbalansen i efterhand ! =)