Jag funderar på att börja odla räkor (crystal red) men jag undrar vad förutsättningarna är och hur man gårr till väga. Hur stort kar ska man ha för att kunna odla fram många och hur många ska man börja med unge fär och vad ska man ha i det (asså typ växter och sånt)
Ungefär hur mycket kan det kosta att driva en odling och vad för klass sk aman satsa på? 8) Snäll Svara
Ifall du inte hållt på med räkor innan så skulle jag nog inte rekommendera att börja massodla CR. Speciellt de finare klasserna är mycket känsligare än tex Neocaridina sorterna.
Hur stora akvarier du ska ha är mer som en smak sak. Vill du ha mindre men fler akvarier så finns det fördelar det med. Men vanligtvis så är större bättre, med tanke på att vattenvärden är stabilare.
Köper du allting nytt så blir det betydligt dyrare. Kan ta ett exempel. Själv köpte jag precis 3 nya akvarier. De är på 112L vardera. Allt som allt kostade det ungefär 3000kr inkl. filter, belysning, hylla och grus. 1000kr för akvarierna. 400kr för hyllan. 500kr för belysningarna. 500kr för gruset. Sedan filtermatta och luftppump och llite andra små saker kostar runt 3-400kr.
Kommer börja med runt 20st räkor i varje akvarium. Köper du tex 20st gula räkor så blir totala kostnaden för varje akvarium runt 1500kr-2000kr/st.
Tack för svaret men jag tänkte inte börja massodla direkt utan kanse ha dom i ett 54 litersakvarium och sedan så undrar jag hur man gör sedan när dom får ungar eller bär på rom, ska man ha särskilda kar till det? :shock:
Du behöver inte göra något speciellt alls. Det enda du måste tänka på är att nyfödda räkor bara är 2mm stora så filtret måste vara mer eller mindre anpassad för räkor. De flesta luftfilter är i stort sett 100% yngelsäkra.
Vill bara tillägga att man helst inte ska ha fiskar såsom tetror och pansarmalar i räkakvariet. Även om dem inte gå på de vuxna räkorna så har de räkyngel på matsedeln. Såg inte en enda yngel i mitt räkkar förrän jag tog bort mina kardinaltetror och pansarmalar.
Tack för alla svaren men jag undrar fortfarande hur mång aräkor man kan börja med i ett 54 litersakvarium och jag har sett på vissa bilder att ni har plastburkar som är fullt med vatten, är det till för dom pyttesmå räklingarna? I det karet som jag eventuellt ska strata uppfödning i har jag ganska många platy,svärdsbärar och palettciklidyngel tillsammans med mina 3 crystalred räkor, JAg skulle vilja odla crystalred eftersomjag tycker att dom är så himla vackra med sina olika kontraster (vitt mot rött) Och jag tänker nog inte ha en så hör nivå som S uten kanse A eller B, Jag tror att dom jag har nu är B.
Jo fast man brukar börja med en mindre grupp för att se att dom klarar sig och börjar få småttingar själva. Sen kan du givetvis har mycket mycket fler räkor i karet om du inte har fiskar där. Man brukar räkna 1 st räka/1 liter vatten om man har filtrerat vatten. Men är man noga med att hålla vattnet frächt och matar lagom kan man ha mycket mer räkor än så.