Första rom

Så nu ska vi se om jag kan hamna i rätt kategori.

Hej förresten, är ny här på forumet, känner förståss igen vissa namn från tex zoopet…

För några veckor sen köpte jag mina första crystal red, och igår när jag kom hem såg jag att en av damerna gick med rom. Den var senapsbrun ungefär, stämmer det då att den är befruktad då?

Så hur går jag till väga nu? Ska jag fortsätta med vattenbyten som vanligt och så? Jag har filtret räksäkrat med en nylonstrumpa… Det stod på kartongen att det är ett “yngelsäkert” filter. Men hur tusan vet jag om det är räkyngelsäkert? Har tänkt att köpa ett ryggsäcksfilter så fort ekonomin tillåter.

Maria

Skriv om den så flyttar jag tråden där du hade tänkt ha den istället.

Flyttar den till övrigt tills du har bestämt dig…

Så… nu var det ändrat. Passar det bäst i odlingsforumet kanske? Men det vet nog du bäst. :smiley:

Crystal red har rom som är blänsande mörkbrun, som Pollygodisar ungefär :wink: Dom går med rommen i fyra veckor innan den kläcks. Jag brukar göra vattenbyten precis som vanligt.
Vad är det för pump du har? Ynglen är ca 3 mm långa och kommer att aktivt försöka ta sig in i pumpen för att äta av filtermulmen.

O då är de nog befruktade… :smiley: Men ska itne hoppas fr mkt!

Pumpen är en shark adv. Men jag vet inte om jag vågar lita på att den är så säker. Så jag kör med strumpa tills jag har råd att köpa en ny. Några rekommendationer?

Strumpa är bra som skydd.
En pumptyp jag gillar är ryggsäcksfilter. det finns några olika typer bl a en från Aquatic nature som heter Flow, och så en siffra. Jag har modell 60 som ska räcka för kar upp till 30 liter. Man kan ställa flödet på den om man har riktigt små kar. Det finns ett märke som heter Red sea också.
Tidigare hade Akvarielagret ett märke som heter Jebo som var väldigt prisvärda men dom minsta är slut och kommer troligen inte in igen.
På dom här filtren så kan man dels fylla behållaren med något annat än det tunna kolfilter som sitter i från början. Jag sätter in bitar av filtermatta i stället.
Sen är det lätt att sätta på en bit finporig filtermatta på insuget. Då fungerar det som dels räkyngelfilter och som förfilter.

Annars om man har väldigt små kar och inte för mycket räkor är vanliga luftdrivna skumgummifilter helt ok. Men då behöver man huffsade luftpumpar för att kunna driva några filter samtidigt.
Har man väl börjat med räkor är det lätt att skaffa några kar till har jag märkt :wink:

Men jag kör även med ytterfilter på ett större kar och då sätter jag på en bit filtermatta på insuget på den också.
Och några “vanliga” innerfilter har nylonstrumpor över. Nackdelen är att dom sätter igen rätt fort och man får plocka av dom och skölja dom rätt ofta.

Rommen är säkert befruktad. Hanarna befruktar den innan den vandrat ner.

Mitt räkkar ligger på 100 liter så jag behöver väl ett filter modell lite större. Har märkt att det sätter igen rätt snabbt med strumpan på, men det tar ju inte så lång tid att göra rent. En hink vid sidan av akvariet så är det fixat på 3 minuter. Finns det ryggsäcksfilter för 100 liters?

Ja trots att mitt är ganska nytt spanar jag redan in nya kar som jag kan ha andra räksorter i… Haha.

Känner igen mig :slight_smile:

Eheim har ryggsäcksfilter till större akvarier.

Ja det är inte klokt vad fisk/räkor ger mersmak. Letar nu efter ett 6kantigt litet men helst lite högre att ha bredvid min dator… Har ju 4 dm som bara är tomma där. Kanske gör pappersarbetet för företaget roligare! :wink: