Nu har mina äppelsnäckor fått första kokongen och självklart så är den uppe i locket. Vad jag har läst här så verkar det vara bäst att flytta dem till en frigolitbit och låta den flyta i en yngelkasse. Ska försöka hinna med att köpa en i morgon.
Jag har aldrig varit med om detta förut, så, hur funkar det nu? Hur lång tid tar det innan de kläcks? Vad ska man mata dem med? Är det någon man ska tänka på?
Jag har slutat att flytta mina kokonger, låter dom sitta kvar där dom är och dom sitter oftast runt plastkanten eller locket på mina Juwelkar. Har upptäckt att de kläcks lika bra där de hänger, kanske det inte är alla i bland 500 snäcklingar som kläcks klarar sej, men så finns det ingen marknad för massproduktion heller.
Jag får tillräckligt många snäcklingar som överlever ändå på naturlig väg så att säga:D!!
Nej det händer inget om man lyfter på locket då och då, det klarar de utan problem:D!
Från ca 1 vecka och upp till 3, man ser när det börjar närma sej kläckning för kokongen börjar ändra färg från rosa till grå och så mjuknar den just innan kläckningen så att snäcklingarna lätt kan falla ur och ner i vattnet:D!
Var läste du det Bladet?, jag har aldrig…får gå och titta efter, har en mindre kokong hängande i taket hos mina lila Äpplen, nehej den var borta, har tydligen kläckts utan att jag sett det:D:D!!! Jo jag har haft en obefruktad kokong hos mina blå men den hade samma rosa färg som de befruktade i alla fall, bara att den aldrig kläcktes:D!!
Käns lättande. Detta är generation 2 eftersom en hungrig Helena tuggade sig igenom massor av snäcklingar och 5 vuxna:evil:.
Är lite osäker på om det fins nån kille i gruppen:scratch:. Fast det kommer märkas snart:mrgreen:
Är lite osäkra på hur många som är könsmogna. Bytte bottensubstaret från engelsk sjösten till grusaktig sand(?storlek?) och äpplena har haft svårt att hämta sig från den chocken. Nu vet jag vilken underskattad mat/bakterie/nedbrytnings -kultur somm botten innebär…alla är vi barn i början…
Fast nu har jag bättre koll på “fripassagerare” som ev Helenor.
Jag har ett överflöd av äpplen och har så haft i många år nu. De förökar sig med blixtens hastighet och jag har aldrig flyttat några kokonger. I dagsläget går de med malar och botia men några kommer snart dela burk med ett gäng senegalus. Jag räknar blint med att de även då kommer fortsätta spruta ut ungar. Jag har i snitt 4-5 kokonger i månaden.
Jag vill slå ett slag för extra kalk i vattnet då jag upptäckt att ffa de växande snäckorna annars får mycket sköra skal. Själv kör jag med ett kalkpulver, som jag tyvärr inte minns säljaren för, men kan ha varit säljaren av pmdd. Apropå bottenmaterial, så använde jag från början en botten av grövre struktur, och då blev äpplenas spröt fula och skalen “nerfilade”. Idag har jag en mkt fin sand och dessa problem är ur världen samt att äppelbäbisarna gärna lägger sig under sanden direkt efter kläckning.
Jag har kattsand i mina kar som bottensubstrat blandat med snäckskal och det fungerar alldeles utmärkt, snäckorna är jättefina i skalen, det ända är att det är knepigt att få växterna att stanna kvar i botten där jag planterat dem i början, men när de fått rotat sej så sitter de ordentligt förankrade i botten:D!!