Jag har en hylla med 4st 40L kar i min hall och ska starta första burken med räkor.
Är ny på detta med räkor men håller en del fisk fördelat på 7 akvarium (alla är dock inte igång). Detta med hur man håller ett fungerande akvarium anser jag mig kunna hyfsat. Men är newbie på räkor, så frågor kommer garanterat.
Jag har köpt Blue Pearl Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. b av Räckmackan här på forumet. Som strax ska släppas i efter inkoppning.
Tänkte dokumentera detta för både få input från er och som egna minnesanteckningar.
Jag gjorde en rockad i min akvariehylla så jag lösgjorde ett fullt fungerande akvarium till dessa räkor. Rensade ur en del växter och ändrade lite på layouten så jag förhoppningsvis får se mer av räkorna. Inte riktig klar med detta ännu tänkte försöka binda mossa på nån mer rot och bygga lite på höjden.
I vilket fall så kommer en bild hur det såg ut igår.
Som syns har jag ett innerfilter där i. Tänkte så småningom byta till ett litet ytterfilter. Behöver jag vara orolig för dessa räkor på runt 1 cm?
När folk drar på strumpbyxor är det för att yngelsäkra för riktigt små yngel eller är dessa i farozonen?
Jag har droppat i 4 boklöv samt några alkottar. Mitt ph ligger mellan 7,5-7,8 och det funkar säkert men alkottarna kommer nog dra ner det lite i alla fall.
Hur lång tid ungefär tar det för dessa räkor att växa till könsmognad?
Kan passa på att fråga detta också: Fördelar/nackdelar att blanda blue pearl/Cr? Min första tanke blir att 40 L inte är stort nog men hur resonerar ni angående detta?
Om intresset tar sig ordentligt så blir alla 4 akvarium dedikerade till räkor. Om det blir CR framöver nångång så skulle det vara skönt om det gick utan för mycket plaskade med vattnet för modifiera värden, tycker det snor för mycket energi från mig.
Har egen brunn: 6-7 i kh (tyska grader) Ph 7,5-7,8 alltså ett rätt stabilt men lite lite hårt och lite lite högt ph.
Ser att många använder ph sänkande substrat, hur länge håller det? (utgår från att det lakas ut så småningom) och påverkar det hårdheten?
Jag har ingen erfarenhet av att blanda BP med Crystals, dock sa en av Tysklands bästa räkodlare till mej när jag var nere, att aldrig blanda sorter även om det ska gå enligt korsningstabeller. Han påstod att den ena sorten tar ut den andra i långa loppet. Därför har jag alltid kört varje sort för sej, förutom Crystals.
Jag har haft fertisoil i ett par kar nu i nästan 2 år och än sänker den phvärdet. Hur länge den varar vet jag faktist inte heller. Hårdheten har jag aldrig funderat över så mycket, jag kör rötter och löv i alla räkkar och förmodar att det sänkt hårdheten en del.
Till din första fråga 40 liter är ganska stort med räkmått mätt
så för storlekens skull går det att ha ett par olika sorter.
och hur många räkor bor det bakom den?? äsch jag hade oxå en slimline och jag trodde inte att den tog någon plats alls men när jag tog bort den blev karet mycket större!!!
mvh clas