i ett försök att sänka ph lite mer så köpte jag en rot till i förgår. testar med en bit redmoore. hade den i en spann i 2 dygn, där sänkte den bra iaf. stoppade ner den i karet idag, men den är tydligen torr som satan i skärselden! den sjunker forfarande inte :evil: så den får väl ligga i CR karet och flyta ett tag…
Tyng ner den med en sten… …går fortare då!!
Hilsen,
/P
Tyng inte ner den med en sten i karet iaf. Kan sluta illa då lyftkraften med en rot är stoor, kan vräka omkull stenen mot en ruta eller whatever, tyng däremot gärna ner den i en hink/badkar så går det fortare men riskfritt
Jag har 1 rot som varit i karet nu i ett halvår utan att sjunka så det kan ta väldigt lång tid, jag klämde ner den i hörnan mot fitret och det funkar fint.
Jag har samma problem…har haft en rot i 4 månader i karet nu och den flyter som en kork…
Jag har tryckt fast den vid pumpen med två lite mindre stenar på så att den ligger still…
Men hoppas jag kan ta bort det snart då det inte är så snyggt…
Man kan prova att skålla dem ett par gånger, alternativt koka dem. Träet utdvidgar sig och chansen finns att luft försvinner ur roten.
Hilsen,
/P
Antingen skruva fast den i en sten eller borra ur den underifrån kan fungera också om den vägrar sjunka.
många matnyttiga tips om rötter här blev ja biten vägrar sjunka fortfarande så jag har tryckt in den i ett hörne. inte så snyggt men den är inte i vägen och den fyller sin funktion då ph är nere på 6.9
se där ja…
Då kom vi alla fall fram till målet snabbt…
Sänka PH…
Vilket trevligt och lärorikt forum detta är…
Haha, well, det fanns ju egentligen ingen fråga i tråden så det kanske inte är så konstigt att inget blev besvarat
Mm, pass på bara när du nu byter vatten så att inte pH sticker för snabbt och för högt på en gång. Då får du ammoniak i karet, och det dör det mesta av.
Hilsen,
/P
:woah: får hålla koll på det :thumbs: