Jag har haft igång en vas på 5 liter under några veckor och nu har jag tänkt ha några räkor i den. I nuläget har jag lite olika växter, en rot och en cirkulationspump.
Jag har varit lite missnöjd med ljusstyrkan på spotlighten så igår bytte jag den mot en spotlight på 50W från clas ohlson. Idag ser jag att temperaturen i vasen har stigit till 34 grader! Detta är väl ingen lämplig temperatur att ha räkor i eller hur?
Kan jag göra på något vis så att temperaturen inte blir så hög, utan att byta belysning igen? Kan det hjälpa att inte ha täckglaset på?
50W till 5 liter vatten låter onekligen i överkant. Vill du fortsätta ha det får du nog skaffa en fläkt som kyler ner vasen, annars blir räkorna kokta…
Inte ens växterna klarar den temperaturen i längden, tycker du ska byta tillbaks till den lampa du hade förut, 50W till 5 liter måste se ut som ett solarium. Vad låg temperaturen på med den gamla lampan?
Med den gamla lampan var vattnet i vasen i rumstemperatur, den var bara på 20W tror jag. Anledningen att jag bytte den var för att den gav ett gulaktigt sken. Sen ville jag ha lite starkare ljus också (50W var kanske att ta i…:oops:).
Solen kan i för sig ha lyst på vasen igår också… Ska ha persiennerna neddragna idag och se om det gör någon skillnad!
Såg att det fanns LED-lampor till samma armatur, vet ni om man kan ha dessa som belysning? Dessa blir väl inte lika varma?
Jag tror helt enkelt att du använder dig att fel sorts lampor. Vad är det du köpt?
Det finns bra växt LE rör på 15 W som knappt alls blir varma, tror du skulle satsat på nått sånt istället.
Lite off topic men hur fungerar det ens att ha räkor i en vas på 5 liter? Tycker inte det låter speciellt bra. Hur får du det att fungera med biologin ens?
Det fungerar faktiskt väldigt bra! Känner flera som har haft liknande anordningar. Det blir såklart svårare att hålla jämna vattenvärden och bra filtrering är ett måste.