Med 12x optisk zoom och optisk bildstabilisering, avancerade videofunktioner och alla upptänkliga fotograferingsmetoder (med både helautomatik och favoriter för speciella motivtyper) är PowerShot S3 IS idealiskt utrustad för mångsidig fotografering med hög bildkvalitet.
Egenskaper
12x optisk zoom med optisk bildstabilisator (IS)
CCD med 6,0 megapixels
Avancerade videofunktioner
DIGIC II, iSAPS, FlexiZone AF/AE
20 fotograferingsmetoder och Mina färger
ISO 800
Stillbilder i bredbildsformat
2,0" vinklingsbar bildskärm
Extra tillbehör som utvecklar kameran ytterligare
PictBridge och Print/Share-knapp
Programvara
Kraften i 12x zoom.
Jag har denna…men jag kan inte ta några bra bilder…
Är det inställningar eller är den för kass för denna typen av närbilder? Eller sitter felet hos fotografen?
Kan jag byta objektiv?
Det är bara att forsätta att fota i macroläge, troligen får du ungefär 1/100 bilder som är okey, resterande är vanligen skräp, välkommen till akvariefotografering utan systemkamera
Det är inte lätt med systemkamera heller men det är lättare om man kan behärska inställningsmöjligheterna som det ger.
Micro heter det om man kör Nikon-system… Macro på Canon… =)
Du bör kunna få fram en liten funktion/ikon som ser ut som silhuetten av en blomma… Det e macroläget…
Jag har själv på min kompaktkamera (ixus 100) ett digitalt macroläge som man bara kommer åt via menyer… och jag vet ju inte om det finns på S3:an heller… Men med lite pill så bör du kunna ta kalasbilder med din kamera…
Finns det tillräckligt med ljus tror du på det du ska fota ?
Läste på lite om kameran, du skall satsa på att ställa ISO så lågt du kan då det tydligen med denna kamera blir oacceptabelt mycket brus om den inte är nedpressad. (försök lägga den under 200)
Den skall tydligen vara smidig till macrobilder, se bara till när du fotar macrofoton i karet att blixten faktiskt slår ner mot objektet du skall fota, alltså, du får inte ha linsen allt för nära objektet för då får du inget ljus på den.
Försök alltid fota objektet(räkan eller whatever) rakt framifrån så slipper du glasreflektioner samt att ljusbrytningen kan vara lite knepig i glas men resultatet rakt framifrån brukar bli mycket bättre än om du kör med vinkel.
Hoppas det kan hjälpa lite i alla fall. Kolla i handboken hur du kommer åt Macrofunktionen (Micro som det tydligen heter på Nikon ) och kolla även handboken efter hur du ställer in ISO (ljuskänslighet).
Innan jag köpte systemkameran och extern blixt, körde jag med kompaktkamera, det svåra var att blixten slog rakt in i glaset och det blev inte alls bra. I stället satte jag fler lampor över karet och kunde då köra utan blixt. Det funkade hyffsat.
För att slippa reflektioner ifrån den interna blixten måste man som jag nämnde fota rakt framifrån, man får inte vara för långt ifrån rutan, har man en naken glasruta bak i karet är det dock svårt att undvika reflektioner ifrån den om man vill fota med lite höjd, fotar man nere vid botten kan man vinkla kameran liite så slipper man få med bakrutan.
Problemet med att höja belysningen över karet vid fototillfället är att du nästan aldrig får lika mycket ljus som du får via blixten, vilket gör att du måste höja ISO för att kompensera vilket ger dig gryniga bilder.
Jag känner till alla problemen du beskriver och 17 andra
det var en av anledningarna till att jag köpte min systemkamera med extern blixt och macroobjektiv.
själv kör jag bara med en vanlig digitalkamera… och jag får jättebra kort, det gäller bara att tajma precis när fisken kommer så får man fantastiska kort (iaf jag).