Flyttväxter

Finns det några bra flyt växter för räkor eller något åt det hållet?

Behöver ha något på den övre delen av akvariet. Känns tomt :stuck_out_tongue:

Personligen gillar jag vanlig vattenormbunke, tycker den är riktigt grann och fyller sin funktion som flytväxt och med godkänt resultat som yngelkydd bland röttera. Detta förutsätter ju givetvis att man har en ordentlig växt. som tur är blir den det ganska snart om den får flyta på ytan och har tillräckligt med lagom med ljus.

En annan ide kan ju vara att hålla hornsäv i akvariet.

Köp på dig ett gäng Hornsärv :slight_smile:

Jag håler på Hornsärv jag också:), jag har Ceratopteris cornuta och den blir jättelik ganska snabbt och skymmer då ljuset ner i karet väl mycket, jag slänger alltid plantan när den når 15cm i diameter och sparar några småplantor, rötterna har en viss förmåga att vira in sej i växter som är planterade i botten med:|!

Frogbite är ett annat bra alternativ, de blir inte så jättestora:D!!

Tack för svaren ^^, det blir att fundera lite på detta!

Hur är det med Pistia stratiotes eller Riccia fluitans?

Pistian blir ju rätt stor och så tycker i alla fall jag att den skitar ner när bladen gulnar och löses upp och den förökar sej med raketfart nästan som Andmaten, den so är helt klart snyggast är Frogbiten, tror att a.andersson har en bild på den i säljes:D!!
Des rötter blir långa och räkorna gillar att klättra i dem, dessutom blir inte röterna så väldigt stora och yviga som på Pistian och cornutan:D!!

I mina kar trivs inte Frogbite eller Salvia eller andmat. De bara tynar bort.
Pistan, dvs musselblomman trivs superbra(och andmaten) i karet med OliverKnotts bruna soil och väldigt lågt flöde.
Pistan Trivs även i ett annat kar OKsvarta småsoil men mera flöde ger korta rötter (hos mej ialla fall)
Göder inget av mina kar. Kan ju spela roll :wink:

Här växer allt som flyter på ytan, men Pistian vill inte ha täckglas utan helst ett öppet kar, jag har ju kattsand i mina kar och den är ju liknande soilen:)

flyttande växter alltså, ja frogbit kanske kan hoppa en bit. musselblomma är väl sämre att flytta på sig. Hihi :slight_smile: