Hur bra eller dålig är den
Hvis du googler den kommer det opp mye dårlig. Har selv lest om mange her i Norge som har opplevd rekedød med den. Ph senkinga varer kort og det blir ustabile vannverdier. Tror det er den soilen med dårligst rykte.
Har den i mitt 54l-kar med körsbär och CR, fungerar alldeles utmärkt. Alla ynglar av sig som aldrig förr!
Tycker också den funkar bra, flera kullar födda och alla honor går nu med rom igen. Både chrystals och blue pearl. Växterna växer bra.
Jag har kombination med Dennerles deponitMix i botten och Fluval soilen ovanpå. Visserligen bara yellow fire Neocardina heteropoda och inte några mer krävande arter, men karet har varit stabilt sedan uppstart och växter och invånare mår bra.
Har inte upplevt några problem.
Har fungerat bra också för mig även om jag numera bytt till Ebi Soil och ADA Amazonia 2.
Jag har den med och har inte heller upplevt något negativt med den, den fungerar alldeles utmärkt så jag kan gott rekommendera den, jag köper 8L påsen för det blir billigare än att köpa 1 liten och sen behöva köpa flera:D
Minns du hur mycket du betalade för 8 liters-påsen?
Djurmagazinet har kampanj nu på 2-literspåsen, 99:-
Ja har för mej att det var runt 200kr eller något sådant, kan se om jag hittar kvittot, köpte 2 st påsar på Hornbach fast först 1 men den räckte inte till alla 12L karen:D
Har hittat kvittot, den kostade 199kr så det är mycket billigare att köpa en 8L från dem:thumbs:
Så 4 sådana 2L påsar är ju nästan 400kr det dubbla priset på en 8L påse på Hornbach, inte speciellt billigt inte och 2L räcker inte ens till ett 12L kar:D
Bra det funka for dere,men selv har jeg lest/ hørt så mye negativt om den at jeg heller kjøpte Ebi gold shrimp soil og Akadama når jeg skulle velge. Men bevares,mange variabler men dårlige erfaringer ser jeg ingen grunn til og gjenta. Håper den funker for deg om du går for den ![]()
Tack! Då är det ingen idé att hamstra kampanj-påsarna nu alltså, då kan jag åka och shoppa på Hornbach när jag behöver påfyllning:thumbs:
Nää det blir en dyr hamstring när det går att få samma så mycket billigare:D, vad tar dom normalt där för 2L påsarna då?
Här i telleborg 149:-
Jag fick köpa för 159:- förut, ordinariepris då var 189:-… :shock:
4 kg påse på Hornbach 199 kr
Ja dom är billiga på den soilen där och jag märker inga konstigheter heller då jag använt den själv:)
Bara en liten undran varför ska man använda denna för?
Är det bättre för räkorna på något sätt eller kan man ha vanligt grus i karet???
Ska starta upp ett nytt kar nu därför undrar jag
Det beror på vad du har för räkor Cr och Cb är soil bra till då den håller värdena låga de vill ju inte ha högt Ph tex:)
De andra kan gå på vanlig sand faktiskt:)