Min tanke var att försöka hålla ett antal olika populationer av mindre fiskar i samma kar och meningen är att dessa ska kunna få avkomma som klarar av att växa upp där. Inte någon form av slutet ekosystem då jag tänker tillföra näringsämnen och t.ex. byta vatten. Gärna fiskar som uppehåller sig i olika delar av karet och upptar lite olika nischer. Räkor och sniglar ska även de ingå i detta reproduktionssystem om det är möjligt.
Akvariet är på 450 L. I detta uppstartsskede har jag ganska lite växter men en hel del stenar och rötter samt en del mossa. Större flytväxter kommer att ingå.
Vilka arter tror ni har god potential att fungera tillsammans på detta vis? Jag har resonerat som så att mindre arter borde fungera bättre. Just nu finns några vildguppy, några ancistrusyngel samt några elefantsnäckor i karet. Även några sämre färgade körsbär går med rom i karet.
Arter jag har funderat över är dvärgkardinal, galaxydanio, mosquitorasbora, corydoras pygmaeus, kuhliål. Övriga förslag? Antal arter för att få en god balans där samtliga har möjlighet att föröka sig?
Ett akvarium som är relativt självförsörjande vad gäller fiskbestånd är något jag länge har varit sugen på och när jag nu stod med ett tomt 450L så kändes det som ett mycket lockande projekt. Alla synpunkter är varmt välkomna
Kuhliålar har inte med framgång odlats. Någon enstaka gång av misstag bara.
Så de faller bort, och är riktiga romrövare om något når botten.
Jag rekommenderar små rasboror/tetror och danios. Glödbandstetror och risfiskar leker också lätt i sällskapskar.
Kardinalfiskarna är väldigt enkla. Jag odlade nyss kinesiska sådana i en syltburk.
Drottningrasboror har lekt flertalet gånger här också, men utan framgång då det var gott om fisk i ett litet kar.
Däremot är det A och O att akvariet är så tätt planterat att samtliga fiskar knappt syns. Annars lär inte ett ynka yngel överleva, varken för räkor eller fisk Inte lär de leka heller. Ganska varmt vatten, gott om mat, gott om växter och något dämpad belysning ska nog sätta igång en liten barnkammare ska du se.
Kuhliålar är inte de lättaste fiskarna att odla men visst har det genomförst både planerat och spontant många gånger i akvarium. Problemet där verkar ligga i att ha tillräckligt gamla individer då de blir könsmogna rätt sent samt att de är hemska på egen rom. Men då jag har relativt unga exemplar så får jag lägga fortplantning av dem på hyllan en tid, tråkigt
Risfiskar har jag kikat på och en sådan art ligger på listan för att införskaffa. Jag tänkte börja med dvärgkardinalerna då jag fått lek på sådana tidigare. Sen är jag så sugen på galaxys så en grupp av dessa kommer att ingå relativt snart. VF guppyerna har dubblerat sitt antal sedan jag köpte dem i fredags, trevligt!
Ancistrus ska jag ha med också. Vid vilken ålder/storlek är de lekmogna? Jag köpte tre ungdjur, inte koll på könsfördelning då de var så små.
Corydoras Pygmaeus verkar vara lätt att få till lek samt riktigt snäll och många verkar köra den tillsammans med räkor. Tänkte låta en liten grupp sådana gå i ett nano med Tigrar och se om de leker av först.
Jag är inte överförtjust i igenvuxna akvarier men inser att det ökar chansen till yngels överlevnad. Tanken är att försöka inreda karet så att det finns både en öppen simyta och en rejält tätbevuxen del samt mycket mossa och flytväxter.
Hur är siamesisk algätare mot fiskyngel som går högt i akvariet förresten? Jag vet att de är/kan vara svåra mot småräkor. En annan fundering är hur Väderål fungerar med räkor? Problemet är att jag har dessa två arter redan och de passar inte riktigt in i konceptet men jag vil ogärna sälja av dem.
Du får det att låta som att kuhliålarna bara är lagom svåra att odla. Efter månaders läsning har jag sett motsatsen. Tre dokumenterade fall har jag sett, varav ett av misstag. Till skillnad från ett 30-tal av neontetror (som ändå räknas som svåra). Jag försöker nämligen själv odla dem. Jag har 63 ålar som visar lekbeteende varje kväll och morgon. Även där är honor tjockare än min tumme och flera år gamla. Icke en skymt av parning eller ägg. (så sitter du på någon hemlighet, så dela gärna med dig ;))
Siameser är nog rena dödsfällan där. Här hemma tar de allt i yngel och äggväg, tyvärr, då de är skitduktiga på algerna (även de äckliga svarta på anubiasen).
Väderål tar småräkor, men inte fiskyngel. Skulle kunna funka om du ändå har kuliålar.
Oj, 63 ålar! Jag trodde att du talade av påläst snarare än egen erfarenhet Dock tycker jag att jag har hittat åtskilligt fler än tre fall när jag sökte på engelska träffar. Men jag förstår att det inte bara är att vänta på att ålarna är gamla nog och iakta fyrverkeriet
Som jag misstänkte med Siameserna alltså, det var lite av ett impulsköp… Självklart köpte jag de största jag hittade också då jag inte hade tänkt köra småfisk i karet från början. Doh.
Låter ganska bra med Väderålarna, satt precis om läste om en amerikan som hade odlat de av misstag och hade hundratals småålar. Men de är vad jag förstår ytterligare en svårihetsgrad upp från kuhlis.
VFguppy, Ancistrus, C. Pygmaeus, Galaxy, Dvärgkardinal samt körsbär får det bli inledningsvis. Det hade varit läckert med någon icke stimfisk också som kan yngla och inte äter för mycket av övriga arter men jag inser att det blir svårt. Sitter ni på förslag är det dock mycket välkommet!
Jag har inte tittat allt för djupt i utländska forum, då det inte riktigt räknas, för mig Någon i alla länder har säkerligen odlat både det ena och det andra som är omöjligt här. (nu tänker jag på vattnet, djurens ursprung osv, såklart). Du har alldeles rätt i att många fler än 3 utanför sverige har fått avkommor från ålarna, det håller jag helt med om!
Men det är bara att försöka vidare här hemma. Jag ska nog stoppa dem i lite olika kar, för att öka chanserna.
Resten låter bra
[FONT=Verdana]Aplocheilichthys normani ska också vara trevliga och ganska lättlekta. Och Pseudomugil furcatus är också en personlig favorit. [/FONT]
Gurami både stora och små äter yngel om de kommer åt, undantaget skulle vara Pygmeguramin då,de små regnbågsfiskarna vill gå i stim men de är väldigt trevliga och glada fiskar, jag har 2 arter av dem:D
Gurami har jag hört otäcka saker om. Men jag kikar på de andra arterna ni listade Dynamitella och Peckoltia. Någon som testat riktigt små Gobys med räkor förresten?
Som inbiten på regnbågsfiskar bara måste jag rekommendera werners regnbåge eller trådfensregnbåge som den också kallas, små och snälla med ett spännande uppvaktningsbeteende. Sedan tycker jag att killarna är riktigt vackra så klart
Som liten parantes vill jag nämna att jag har ett 550L med två REJÄLA rötter och oerhört mycket växter, här trodde jag att mina 9 praktbotior skulle göra så att det inte blev så många överlevande ancistrusyngel - men men, tji fick jag. Och ni vet väl alla hur enkelt det är att fiska upp ancistrusar i ett möblerat kar. suck…
Jag har damer också ;-), men det är precis som du säger. De flesta butiker som tar in dessa har bara hanar. Just nu går mina praktregnbågar i mitt 550 L kar, men de skall strax flytta till mitt 65 L kar på jobbet där de skall sällskapa med mina räkor :-). Där kommer de att bli ett fantastiskt blickfång!
Jag köpte precis några tillskott till mina strålfenor (marosatherina ladigesi) som jag tyckte såg misstänkt ut som undergivna små hanar men som köptes som honor, visade sig färga ut när de kom hem och är alltså just hanar - så nu har jag 14 hanar…
Den övre P. Gertrudae rör inte yngel, jag har en massa yngel i varierande storlekar av mina P. wingei i samma kar och jag tror de flesta räklingarna klarar sej med:D
Kommer att försöka hitta någn art till av dessa små regnbågar, de är livliga små fiskar och mycket vackra:D!
Än så länge är det endast vildguppyn som ynglar. Galaxy och Dvärgkardinal har fått egna kar inledningsvis. Inga tecken på lek hos Corydoras Pygmaeus än så länge. Körsbärsräkor går med rom men om några räklingar överlever med guppy och väderål vet jag inte.
Körsbärsräkorna har släppt räkyngel som överlever och växer till sig i karet trots bl.a. Väderål och Siamesisk Algätare. Men det är självklart inga mängder det handlar om. Vildguppyna blir stadigt flera. Tyvärr ingen avkomma från mina Corydoras eller Dvärgkardinal.