Fisken's projekttråd

Har hållit mig väldigt avvaktande, om än jag hållit mig lite småuppdaterad vad som händer på redbee.
Jag och sambon flyttade till hus och därmed såldes mycket, men mycket dog också.
Därav tog orken och lusten med räkhobbyn slut.

Men nu har jag hittat tillbaka, med massor energi och lust!
Många idéer som jag absolut vill prova också.
Göra om, göra rätt!

I dagsläget har jag mitt 55 liters igång med några små malar, en sista CR och 4st Sakura.
En liten 20 liters kub som i dagsläget agerar växtakvarium, eller den hushåller ett tiotal skott med javaormbunke och fissidens på nät.

Har ytterligare ett tomt 20 liters och ett 46 liters vit Edge att använda.

Har lite svårt att känna vart jag ska lägga krutet dock, RO-system? kolfilter? co2 för Edge’t?
Lite jag behöver klura på, men det lär komma efter hand.

Ett som är säkert är att 55 liters akvariet kommer göras om nästan helt men fortfarande husera crystal red och black.

Lite av sakerna jag kan tänkas använda

Ja, en bildkavalkad… De flesta talar för sig själva, inväntar en TDS-mätare som lär komma imorgon.

Ser riktigt bra ut…
Ja inte kul med motgångar, men man kommer oftast upp igen o orkar igen…
Hoppas att du får massor av roliga räkor o yngel.
Mvh Pia

:thumbs: Härligt att se, nu är du på rätt väg. (Tillbaka till räkhobbyn):thumbs:

Gasa på bara :thumbup:

Skönt att ha de mesta pryttlarna redan. Skaffa dig en plan och följ den. Innan jag började få Crystal att fungera hade jag flera "omstarter ". Det gäller att använda tidigare erfarenheter, även om det inte alltid gått bra så får man lärdomar.
Ska bli kul att följa.
Lycka till!

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Då så, kör lite tester med TDS-mätaren, en aquapro tester från ‘rent postevand’

Mätaren i sig känns robust och väldigt bra, inte plastig och osäker på något sätt.
Allt vatten jag provade hällde jag upp i en 1 liters tillbringare.

Kallt vatten från köket: 150ppm
Kallt vatten ifrån badrummet: 156ppm
Kallt vatten från trädgårdsslangen: 156ppm
Kallt vatten från trädgårdsslangen GENOM kolfiltren: 157ppm

Rumstempererat vatten från trädgårdsslangen GENOM kolfiltret, stått i behållare i 1 vecka: 193ppm

Stora 55 liters akvariet: 109ppm
lilla 20 liters akvariet: 120ppm

Och efter detta står jag med ett stort frågetecken över mitt huvud kan jag säga.
Borde inte kolfiltret avlägsna? inte tillföra…?

:scratch:

Någon som förstår värdena? Eller någon annan som kollat TDS före och efter kol-filtrering? :slight_smile:

Vad har du för värde på kolfiltret? (micron)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ett 80 (?)
http://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner/Pr306631000
flera på forumet har det vet jag :slight_smile:

Efter att lyckats få csn, skatt på båda bilarna, försäkring på båda också, plus att diskmaskinen sprängdes så det blev vatten i stor del av köket så hanterar inte ekonomin att inhandla något märkvärt tills nästa lön, blir lite stiltje i tråden tills dess :wink:

Jag också ett 80micron kolfilter, jag kan mäta när jag byter nästa gång, i slutet av september. :wink:

Vore toppen Sanna :slight_smile:

Janne blev intresserad också, kommer posta hans resultat i tråden också när han har haft tid :slight_smile:
Han hälsar att han näst intill är utsliten efter alla påsar med soil han får konka omkring :wink:

Några frågor då:
Jag har nu bestämt mig för att köra RO-system (osmos) och kommer efter lön göra en stor beställning på mycket gott.
Kommer driva 2-3st 20liters med en luftpjäs eller liknande vilket jag mer än gärna tar emot tips om, gärna luftpumpen, slangar och gigantiskt innerfilter, detta handlar nästan endast om odling. utseende är bortprioriterat för dessa akvarier.

Finns det “kompletta” osmos anläggningar att köpa? När jag kollat runt lite så har det varit byggsatser som varit i 100 delar typ :slight_smile:

Jättetacksam för svar :smiley:

Kompletta enheter finns på pwss.se etc. Tror även det finna ett par ämnen om detta här på forumet!

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Denna använder jag
http://www.aquaristic.net/Aquili-Umkehrosmoseanlage-RO-Classic-NPS.html

Marcus, beställde du från den sidan också?
Vad är din upplevelse av den? :slight_smile:
Något du fick köpa till för att få den att passa? :slight_smile:

Oh ja, aquaristic är grymt bra. Välpackat och gick fort fastän det jag beställde inte fanns i lager. Tog ca 1v, men går nog betydligt fortare om det finns i lager :wink:
Nej, det passade direkt på min kran här hemma :thumbs:
Hade svårt och få crystal att överleva med kranvatten och även kolfiltrering innan. Men efter osmos så blev det en stor skillnad i överlevnads %.

Även om du inte går in på detaljer varför de dog så har jag samma problem.
Men det är inget snack längre, det blir att inhandla :slight_smile:

En mindre uppdatering, eller som min sambo kallar det “räkfrossa”
Handlar mest om det dilemat att min “plantering” i lilla karet verkar ha blivit svårt angripet av alger… trådalger om jag inte ser fel…
Så det blir väl att starta om medans jag kan och beställa nya växter :slight_smile:

Sitter och måttar och räknar lite på en eventuell akvarieställning och på 46L Edge akvariet…
Mycket jobb framför mig, men jag känner att detta kommer bli bra :slight_smile:

Fick ett tips om en annons på blocket av en jobbpolare som vet att jag håller på med akvarium…

9st akvarium med välv framruta, inga lysrör, inga pumpar, filter osv… bara ställningen och akvarierna.
Vad kan vara en rimlig prislapp om jag vill lägga ett bud?

http://www.blocket.se/ostergotland/Akvarium_42552187.htm?ca=14&w=1

Vet inte vad ett rimligt bud är men såg ut att vara i gott skick. Tror du det inte kan bli svårt att få till bra bilder genom de välvda glasen?

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2