Självklart kunde jag inte hålla mig borta speciellt länge.
Nya planer, nya drömmar, nya idéer och problem att lösa.
Hoppas ni följer min tråd och hjälper mig på vägen som ni alltid gjort tidigare.
Detta kommer bli något annat, något som inte helt och hållet är för räkor.
Kommer att hålla till i mitt Edge 46 liters.
Det kommer att bli ett vivarum med regnskogs-system, vattenfall, klätterväxter, blommor och lite annat snyggt.
Men det kommer även vara ett akvarium i den understa delen av karet som kommer husera tåligare räkor.
Karet tömt och skitigt!
Astrid kommer hjälpa mig på vägen självklart, som vanligt ![]()
Avlägsnade översta delen av Edge akvariet med hjälp av att sätta en matt-kniv i den del där det fanns mest silikon.
Genom det lilla hålet som blev, trädde jag tandtråd på en synål och körde igenom.
“sågade” med hjälp av tandtråden igenom och runt hela silikonfogen och lyfte bort “locket”
Testtryckte mitt regn-system, 8-9 bars tryck och ger en mycket fin dust/dimma
Får även användning av mitt Osmos igen då det blir kalkfattigt, och det tycker de fina duschmunstyckena om plus att de flesta orchider heller inte tycker om kalk.
de fina duschmunstyckena testade, funkade fint!
Tanken är såhär:
Runt 5-8 liter vatten i botten där det blir akvarie
pumpen/filtret kommer jag försöka dölja och utloppet leds någon decimeter eller två upp och får rinna ner på någon snygg rot ner i räk-poolen igen.
Soil kommer jag försöka bygga upp så jag får en liten land-del i ett hörn.
Sen blir det ren regnskogsbakgrund med fuktade armar i form av något som heter epiweb och hygroglon med en typ av moss-mix.
Doppvärmare gömd i botten, kanske värmare i vattendepån utanför akvariet som kommer stå för själva “duschen” men det vet jag inte ännu.
Ventilation är väldigt viktigt i dessa, så min tanke är att ha en liten luftpump på utsidan som blåser luft innuti akvariet mot själva frontglaset så det inte blir imma där.
Borrade ventilationshål högt upp på bakre glaset.
Så långt är tankarna och planerna nu.
Nu behöver jag lite idéer på vad jag kan använda för material att bygga lite med, som inte förgiftar vattnet osv.
Och om ventilationen med luftpumpen jag tänkt verkligen går att använda på det sättet, vad tror ni? ![]()
Underbart att vara tillbaka, nu kör vi!