Fisken's Nano-Vivarium

Självklart kunde jag inte hålla mig borta speciellt länge.
Nya planer, nya drömmar, nya idéer och problem att lösa.
Hoppas ni följer min tråd och hjälper mig på vägen som ni alltid gjort tidigare.

Detta kommer bli något annat, något som inte helt och hållet är för räkor.
Kommer att hålla till i mitt Edge 46 liters.
Det kommer att bli ett vivarum med regnskogs-system, vattenfall, klätterväxter, blommor och lite annat snyggt.
Men det kommer även vara ett akvarium i den understa delen av karet som kommer husera tåligare räkor.

Karet tömt och skitigt!

Astrid kommer hjälpa mig på vägen självklart, som vanligt :slight_smile:

Avlägsnade översta delen av Edge akvariet med hjälp av att sätta en matt-kniv i den del där det fanns mest silikon.

Genom det lilla hålet som blev, trädde jag tandtråd på en synål och körde igenom.
“sågade” med hjälp av tandtråden igenom och runt hela silikonfogen och lyfte bort “locket”

Testtryckte mitt regn-system, 8-9 bars tryck och ger en mycket fin dust/dimma
Får även användning av mitt Osmos igen då det blir kalkfattigt, och det tycker de fina duschmunstyckena om plus att de flesta orchider heller inte tycker om kalk.

de fina duschmunstyckena testade, funkade fint!

Tanken är såhär:
Runt 5-8 liter vatten i botten där det blir akvarie
pumpen/filtret kommer jag försöka dölja och utloppet leds någon decimeter eller två upp och får rinna ner på någon snygg rot ner i räk-poolen igen.
Soil kommer jag försöka bygga upp så jag får en liten land-del i ett hörn.
Sen blir det ren regnskogsbakgrund med fuktade armar i form av något som heter epiweb och hygroglon med en typ av moss-mix.
Doppvärmare gömd i botten, kanske värmare i vattendepån utanför akvariet som kommer stå för själva “duschen” men det vet jag inte ännu.
Ventilation är väldigt viktigt i dessa, så min tanke är att ha en liten luftpump på utsidan som blåser luft innuti akvariet mot själva frontglaset så det inte blir imma där.
Borrade ventilationshål högt upp på bakre glaset.

Så långt är tankarna och planerna nu.
Nu behöver jag lite idéer på vad jag kan använda för material att bygga lite med, som inte förgiftar vattnet osv.
Och om ventilationen med luftpumpen jag tänkt verkligen går att använda på det sättet, vad tror ni? :slight_smile:

Underbart att vara tillbaka, nu kör vi!

Jättespännande projekt. Den här tråden kommer jag att följa! :smiley:

Mästaren är tillbaks.
Kul… Gillar att följa dina trådar om allt roligt du gör med hjälp av Astrid…
Synd att kommunen strulade med ditt vatten, men ett vivarium… ja det är ju rena drömmen…
Kommer att följa även detta projektet med spänning… :thumbs:
Du livade upp en inte så rolig dag… Tackar så mycket.
Lycka till med allt.
Må gott // Pia

Kul att höra Pia!
Jag klurar nu på två saker, det ena är vilket byggskum som är godkänt att använda i ett terrarium/akvarium.?
Andra är att leta efter belysning som måste få plats på vardera sida av det vita mittenlocket.

Ja det var då inte länge du kunde hålla dej borta inte, välkommen tillbaka:thumbs:

Jag håller på att köra igång ett liknande projekt i mitt lilla Fluvalkar, mina krabbor ska bo i det är det meningen, jag har beställt Epiweb och de minsta lianerna till det, ja och så mossmix då.
Just nu väntar jag på min leverans från Dusk.se med spänd förväntan och på att kunna få sätta igång:D!

Peckis hittar inte din tråd :?:
:smiley: mvh Pia

Välkommen tillbaka, Jag kommer att följa din tråd , du är en inspiration källa och jag lär mej alltid något nytt även om jag inte förstå allt.Lycka till med projekten .:thumbs::):slight_smile:

Ska fara till Linköping i morgon och leta lite bland LED-strips osv efter något vettigt.
Tar måtten på Akvariet, handlar alltså om totalt 25cm x 10cm. Så stort får 2st vara MAX. Någon som har något tips?
Lär behöva mycket ljus.

Inget i LED väg, men en väldigt tyst 100L/timme luftpump från Aquael.
Några redmoore och lite slang.
Lämnade även in akvariet idag för borrning.
4st 26mm ventilationshål högt upp på bak och sidorutorna.
Samt ett 26mm i botten som får bli något sorts dreneringshål.
Ett litet i locket för genomförning av slang för bevattning.

Ska leta lite på nätet medans jag är på jobbet nu, se om jag får tag i lite belysning.

Akvariet fick spänna fast sig inför resan till Glasmästarn

Var i Karlstad och var ute och gick, traskade in i skogen för lite inspiration!

Detta är ebiweb och hygrolon jag ska använda mig av, att bygga med samt att fästa mossa på

Införskaffade denna luftpump igår, har aldrig ägt och använt någon tidigare. Står att den ska vara rätt tyst, det håller jag inte med om.
Kommer inreda en låda under akvariet med ljuddämpande material och ha den där i… se om det funkar :wink:

(Länkad)

:thumbs:
Börjar likna nått, skönt med lite inspiration…

Tack för dina fina bilder, vilken härlig skog man längtar ut på landet när man bor i stan.:thumbs::thumbs::thumbs:

Funderar lite på vad för material man egentligen kan ha?
Kan man bygga i ett akvarie med exempelvis plast från en Ikea-matlåda? Ett plastskärbräde?
Eller en sån plastback från Ikea där jag sett folk har yngel i eller tillfälliga akvarier.
Funkar det att såga och silikona fast under vattnet? Det släpper inte ifrån sig något som är dåligt va?

Tänker mig att hela bakgrunden ska sitta på en mått-anpassad plastbricka eller dylikt så jag kan lyfta upp alltihoppa för justeringar, om-plantering osv.

Jag har inte kommit igång ännu fick Epi weben och lianerna men inga skruvar till dem som skulle följa med sa dom å jag sitter fast och väntar med mitt material, Pia det kommer en tråd bara jag fått allt:)

Hur har du tänkt att brickan med bakgrunden ska stå utan att trilla?, du behöver sätta fast den med silikon tror jag i alla fall med ett par små klickar i överkant:)

Det finns mycket inspiration i naturen och man får en härlig uppfriskande promenad på köpet:D!

Peckoltia, tänkte mig att eventuellt silikona några starka magneter på baksidan av “brickan” och sedan hålla fast dem med motsvarande magnet på utsidan/baksidan av karet. Tror du om den modellen? :smiley:

Det kan nog funka, men hur sätter du fast vad den nu hette på brickan:)?

Jag själv silikonar fast epi weben i bak det får inte finnas några möjligheter för krabborna att ta sej bakom den:)

Jag har inte bestämt vad jag ska för djur i ännu, vet bara att botten kommer få husera akvarieliv och eventuellt räkor. Dock inget spikat, beror lite på vart alla värden tar vägen när allt är klart.

Och ja, tanken är att silikona fast epiweb och hygrolon mot den tänkta brickan.
Handlar egentligen mest om att bygga allt på brickan, som precis, helt måttanpassat går rakt ner i akvariet. Då vet jag utanför att jag inte får bygga längre ut än kanterna på brickan.

Kul projekt, detta ska jag helt klart följa :slight_smile:

Åh, vad härligt att få läsa lite hur andra ska göra!! =) Jag är också i planeringsfasen för ett paludarium/vivarium med vattenfall och landdel… Köpte ett annorlunda format akvarium som skulle passa jättebra, det är 30 cm högt framtill och ca 50 baktill o lite rundade sidoglas =) Tänkte också bygga upp bakgrunden med hygrolon o mossmix etc. o funderat på vad jag ska använda för att göra landdelen. Den här tråden kommer att följas, så man får lite råd o tips!!