Jag har satt ut en annons om äppelsnäckor, och fick i samband med det frågan om det finns några fiskar som inte är lämpliga att ha tillsammans med äpplen. Jag är ingen fiskmänniska, har endast tre guppysar som städar åt mig, så jag har ingen koll.
Alla typer av botier, främst praktbotia, även barber kan käka snäckor. I övrigt kan en del ettriga fiskar ge sig på äppelsnäckornas tentackler med resultatet att de slutat dra ut dem så långt som de brukar göra när de inte blir störda.
Ciklider i allmänhet brukar vara rätt så jobbiga mot snäckor (dvärgciklider fungerar dock). Den enda ciklid som jag har som fungerar med snäckor riktigt bra är eldbukciklid! De rör varken stora eller små äpplen, även fast det är en lite större ciklid.
Större mollys är också en fisk som jag upplever vara jäkligt jobbiga mot snäckor! Speciellt då silvermolly och segelfensmolly. Mindre black molly fungerar dock bra.
Gurami, kampfisk, ancistrus (harneskmalar) och tetror är de fiskar jag tycker fungerar allra bäst med äppelsnäckor!
Pansarmalar och levandefödare är lite mer enerverande mot snäckor, dock på ett harmlöst sätt, så de fungerar också ganska bra ihop med snäckor!
Detta är dock MIN uppfattning av de fiskar jag har/haft tillsammans med mina äppelsnäckor!
Här kommer lite andra erfarenheter, ja har 6 st vuxna äpplen tillsammans me 4 praktbotior som inte bryr sig om äpplena alls, men ja skulle dock inte lägga ner mindre äpplen i samma kar som botiorna. Sen kampfisk, i mitt ena kar hade hanen o ena honan ihjäl ett äpple ja la ner där på en natt, hon va helt uppäten på morronen:cry:, i ett annat kar har ja massa äpplen ihop me kampisar o där går det strålande istället. Silvermolly ja dem kan va lite på i början, smaka sisådär på tentaklarna men efter ett tag slutar dem när snäckorna hajar att dem ska dra in dem.
De va MINA erfarenheter av fiskar o äpplen, alla mindre fiskar ja har går såklar jättebra me äpplena.