Hej Jag har en fråga om man kan ha svärdbärare och platy ihop med räkor?
Räksorterna är crystal red + körsbärsräka.
Är det några problem?
Fisken som jag köper är små yngel och undrar nu hur detta kommer gå ihop med räkorna.
Tacksam för snabbt svar eftersom jag köper dom imorgon torsdag 12/1-2012.
Skulle inte rekommendera det, kan tänka mig att räkorna blir mat när fiskarna växt på sig lite. Platies och svärdbärare har ganska stora munnar. Har själv fått rådet att låta bli i alla fall.
Hej jag hörde med han i affären och han sa att det gick bra att ha dom tillsammans för är dom så små så växer dom upp med räkorna sa han och då blir dom vana vid räkor.
Tänk på att han på affären har ett “säljintresse” eftersom han driver ett företag. De fiskarna kommer garanterat att äta upp räkorna och stressa/jaga dom. Så är naturens lag.
Och då har han fel. Möjligtvis att dom blir vana vid smaken av räklingar. Platy låter fullvuxna räkor vara, men tar garanterat räklingarna. Svärdbärare kan bli riktigt stora så då skulle jag aldrig chansa.
Ioavsett så kommer Platyn vara tillräckligt stor för att stressa räkorna vilket gör att dom kommer bli mer skygga.
Om du är intresserad av fiskar du kan ha med räkor, finns det flera bra trådar i forumdelen “fiskar”. Har själv endlers, kilfläcksrasboror, galax danios samt pygmé corys. Kan hända att det försvinner en och annan räkling, men de är inte speciellt skygga och jag ser inget nafsande. Så det går, bara fisken inte är för stor.
Galaxen kan faktiskt göra soprent på räklingar då de gärna håller till i nedre regionen nära botten, den är ingen som helst räksäker fisk inte heller Kilfläcksrasboran, de tar inte större räkor men nykläckta tar de gärna om de kommer åt, men klart att det kan gå med körsbär om man har en massa mossa i karet och då menar jag inte en liten tuss:)
Jo, det kanske jag skulle lagt till. Ett bra tips att ska du ha fisk med räkor, mossa. En massa, massa mossa.
Jag är i situationen nu där jag köpte “två” testräkor för att se ifall det passade mitt kar, visade sig vara en hane och en hona och nu har jag väl en sisådär 10 - 12 räklingar som jag har räknat från första kullen. Så en del har nog blivit uppätna, men det är fortfarande många som klarade sig. Det optimala antar jag är att inte ha fisk med räkor alls.
Jag körde guppy ihoppa med körsbärsräkor och det verkade funka,
men sen märkte jag att de tog alla räkyngel…:shock:
Jag såg på guppuy när det var räkyngel i karet för då var alla på JAKT.:x
Det beror på om du vill att alla räklingar ska överleva eller inte.
Jag har vuxna körsbär tillsammans med svärdbärare, och jag har inte sett dem ta några räkor, men räklingar tar de garanterat.
Har du stort akvarium med bra gömställen kommer dock en del räklingar att överleva och växa upp.