Finns det någon fisk man kan ha tillsammans med sina räkor som inte äter upp räklingarna man får av sina räkor? ![]()
Malar
Mosquito rasboran är helt räksäker. Finns andra dvärgrasborer som det med funkar med som du säkert kommer få tips om med.
Jag fick en del bra tips och gjorde en lista i den här tråden http://www.redbee.se/showthread.php/4720-Önskar-tips-om-de-bästa-fiskarterna-till-ett-räkkar!/page2?highlight=Jens+H�gglund
Små L-malar, Ottos, Pygme Corydoras etc. är väldigt säkra. De flesta andra fiskar äter räkyngel om de ryms i deras mun och vissa arter är väldigt naffsiga av sig. Ska du odla så kör bara räkor/sniglar. Gör det inget att du tappar lite yngel så finns det ett antal relativt kompatibla fiskarter förutsatt bra gömställen för små räkor.
Tar den inte ens yngel? för min lokala akvarieaffär har dessa så blir att köra iväg och köpa dessa om dom inte ens rör ynglen ![]()
Dvärgtandkarp verkar inte ta räklingar.
Då får jag se om jag hittar några sånna med ![]()
De små regnågsfiskarna fungerar med utmärkt, har ett gäng med Pseudomugil gertrudae i ett kar tillsammans med mina Rilis och jag har massor av yngel, jag har även Pseudomugli signiferi i ett annat kar och får även där en massa körsbärsyngel, i ett annar kar har jag WP med guppy och även där får jag en massa räklingar så visst kan man ha fiskar med räkor bara man ser till att munnen på fisken inte är för stor:D
Jag har Irantherina werweri tillsammans med mina räkor och det har alltid gått bra. De är duktiga på att äta vattenloppor men rör inte mina räkor så vitt jag har sett.
Mina kar är 30 L och inte allt för mycket växter, och Hade tänk mig att ha CR/CB i ett kar sen blå tiger i ett. är det värt att testa med dessa fiskarna jag fått på förslag om jag vill ha noll i förlust på mina räklingar? ![]()
Fiskar är fiskar och äter levande foder, men om man håller sej till dessa små fiskar så går det bra, jag har Boraras urphtamoides i ett kar, i karet med WP och guppy kan det nog hända att någon enstaka räkling blir uppäten men det kan jag ta, jag har täta snår och rötter i mina kar:)
Nope det gör dom inte.(vilket Heterandria formosa gör, alltså dvärgtandkarpen) Att den sen är snygg gör ju inte så ont heller. ![]()