filterhörna

jag funderar ju på att göra filterhörnor i mina nya akvarium men vad använder man för att göra hålen där som strilrören sticker ut genom filtermattan??
man kan ju inte använda någon vanlig borr för då fastnar ju mattan i borren och traslar till sig så jag undrar vad man använder för verktig för att göra det hålet

Tjena ! Antingen med en så kallad “hålpipa” ett verktyg man använder till att göra hål i läder eller liknande,eller kan du försöka blöta ner och frysa mattan,sen köra med borr ! :thumbs:

oki då hänger jag med hur man ska göra tack så mycket

Varför inte bara dra igenom en kniv/pinne så det blir ett litet hål och trycka igenom röret?

Ja kniv funkar utmärkt

oki då vet jag det när det blir dax att fixa filterhörnorna, har en bit kvar innan det är dax som att köpa pumpar och filtermaterial

men ville ha det klart hur man gjorde innan jag köper grejorna så att jag inte står där och ser dum ut

Vanligt pvc rör funkar

kommer köpa pumpar som har suttit i filterhörnor förut som är komletta med strilrör, men tyckte att mattan var så dyr att köpa till (även om det var den finare varianten som är svart istället för blå) får se hur jag gör
han ville ha 150kr för pump och strilrör och 250kr för pump, strilrör och filtermatta

Jag använder håltång och gör sen hålet nån mm mindre så att jag får pressa igenom slangen. Då blir det både snyggt och tätt.

oki jag får se hur jag gör när det blir dax här hemma

Hej på er!
Klättrarna inte räkorna över och in bakom filterhörnorna?

man ska ju ha filtermattan hela vägen upp till täckglaset som jag förstått och kan de gå genom glas så går det inte stoppa dem :stuck_out_tongue: