Filter till räkkar

Vilket filter använder ni och varför? :?: :slight_smile:

Innerfilter/luftdrivet filter? Vilken strl på kar? etc…

Jag kör aquael mini innerfilter. Fast har tagit bort själva ytterhyllsan för filtret så räkorna kan sitta och äta på filtermaterialet och räklingarna inte riskerar att sugas in!
Tror det är ganska många som använder just dessa filter.
Har dem i 25 liters, 27 liters och har bytt ut den jag fick med mitt aquael shrimpset 20 mot en sådan också!
Passar även på när jag hittar billiga att köpa till de större guppy-karen :thumbs:

Jag gillar verkligen Aquael, och har man vägarna förbi polen så är de pinsamt billiga på dem där! (det är ett polskt märke)
De är tysta, krånglar inte och i mitt tycke ganska snygga! :beg:

Jag har faktiskt ett Aquael innerfilter till ett yngelkar på 30-40 liter, som du skrev har det varit krångelfritt! Just nu har jag nylonstrumpa över, men då kanske jag ska ta bort hela ytterhylsan istället, varför har jag inte tänkt på det förut :beg::beg:

Vad använder ni andra??

Kör 2 kar med omgjorda Rena i1 med pålimmad adaptor o VP rör i en bit blå filtermatta.

(Inkörning)

I ett annat kör jag Aquael cirkulator 350 med VPrör nerstucken i blå filtermatta.

Kör 2 kar med omgjorda Rena i1 med pålimmad adaptor o VP rör i en bit blå filtermatta.

(Inkörning)

Hur gör du hålet i filtermattan? Tycker det är lite svårt att bara klippa till dem i den storlek jag vill ha.

Jag kör hangon eheim 2042 med en liten filterhylsa på insuget… Vill inte ha ett filter i karet som tar plats och är fult!

Oh? Ska till Polen i sommar, ska se om jag hinner förbi en akvarieaffär. Eventuellt stannar jag en natt om inga flyg går tillbaka samma dag, bra ha något fördriva tiden med då!

Mitt första val med! :slight_smile:
Skitbra pumpar, går tyst o fint o bra volym för filtermedia. Jag kör 2041 till både 28 L och 37 L. (det funkar eftersom dom är ställbara)

@Renee
JAg har bara stuckit hål i filtermattan med smal spetsig kniv och kört ner VP-röret.
men man kan frysa in vatten med mattan i och sen borra där man vill ha hålet.

Det var smart! Det ska jag prova - när jag behöver det!

Eheim hangon verkar ju vara nåt… Tänkte göra en ny tråd angående filter men hittade ju denna.
Är på jakt efter nåt nytt då jag kör ett litet aquael som en del här ovan har nämnt att dom gör, men gillar inte att de tar upp plats.

Jag fattar inte riktigt hur hangon fungerar, nån vänlig själ som kan förklara de för mig?

Man hänger det på kanten till akvariet. Vattnet sugs in i filtret, går igenom filtermaterialet och rinner tillbaka ned i akvaret.

Här är en länk till ett bra hangonfilter. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-liberty-2040-p-6522?osCsid=8ecdd4173576a269ca4509815b5e2006

Och de där låter lite också eller? Helt tyst är man ju ute efter, men de verkar ju vara en omöjlighet. =)
Fattar principen. De va så enkelt som jag trodde från första början innan jag frågade, hittade en video.
http://www.youtube.com/watch?v=2g3LAlgGkfM <— Antar att de inte är nån skillnad på hur dom fungerar vilket märke de än är, utan samma princip.

Jag fick hem ett Aquael Turbo 650 innerfilter till mitt 110 liters kar idag, går tyst och fint :slight_smile: Enda jag fundrar över är hur man drar ner på vattenflödet på pumpen, jag vet vilken del man drar ner flödet med men tycker inte det händer så mycket, behöver hjälp. Var ingen installations beskrivning heller, bara bild på alla delar osv.

Alla jag har sett har fungerat med denna princip. Det jag har märkt är att det är stor skillnad på hur mycket de låter och kvaliten på pumparna. Den jag hänvisade till är väldigt tyst och lätt att reglera flödet på.

Jag har nu också köpt en Aquael fan mini+ till mitt 30L kar med räkor. Det standard filtermaterialet som följer med verkar ha ganska stora hål. Finns det inte risk att räklingar kryper in och sugs in i pumpen?