Filterteknik
Jag har endast skrivit ner min egen erfarenhet av de olika filtertyper som funkar med räkor och kommer alltså inte gå in i hur de olika filtertypen funkar rent tekniskt. Man bör dock alltid yngelsäkra ett filter med antingen en tillskuren filtermatta (finporig) eller en filterpatron.
Ryggsäcksfilter
[albumr:1q28yhyk]224[/albumr:1q28yhyk]Ryggsäcksfilter var det filtret jag använde till mitt första räkakvarium och har hittills fungerat bra. De tar väldigt lite plats inne i akvariet i och med att allt utom insuget ligger utanför akvariet. Nackdelen med dessa är dock att filtervolymen är oftast inte så imponerande mycket, men fyller man det med grov filtermatta så är de lika effektiva som innefilter. Denna sorten av filter är väldigt populär i USA men mindre populär i Sverige så man får anstränga sig lite för att hitta butiker som säljer dessa. Aquatic Nature, Eheim och Jebo är de märken som jag har sett säljas i Sverige.
Ryggsäcksfilter passar bäst till små akvarier upp till 60L. De kostar mellan 100kr-250kr.
Ytterfilter
[albuml:1q28yhyk]226[/albuml:1q28yhyk]Dessa filter gillar jag mest men samtidigt också dyrast av alla alternativen. Filtervolymen är oftast stor. Man kan i stort sett stoppa i vad som helst i dessa filter och ändå är de bättre än alla andra filterlösningar jag har testat. Grov filtermattor och bra biobollar är en kanon kombination. Har man råd så kan man köpa filtermedium gjord i sinterad glas, men dessa måste underhållas lite då och då, medans grov filtermatta och biobollar behöver i stort sett aldrig tvättas.
Nackdelen med ytterfilter är inköpspriset, och vissa modeller är högljudare än andra. Jag har turen att äga några som är knäpptysta bortsett från mina Tetratec EX 1200 som kan tyckas låta lite under kvällen.
[albumr:1q28yhyk]222[/albumr:1q28yhyk]Eden 501 är ett mini ytterfilter som är anpassad för mindre akvarier (upp till 60L). För oftast är de flesta ytterfilter för starka för mindre akvarier, men Eden 501 är både liten och pumpar bara i 300L/h och har en filtervolym på hela 1L.
Ytterfilter använder jag oftast när det är lite känsligare räkor och kräver bättre vattenkvalité än vanligt. Priset för ytterfilter kan variera mellan 300kr-2000kr.
Innefilter
[albuml:1q28yhyk]221[/albuml:1q28yhyk]Innefilter har jag ägt några men har dock inte använt till räkakvarier. Har läst att det är lite jobbigt att “räksäkra” innefilter. Nylonstrumpa kan man använda men de brukar sättas igen redan efter några dagar. Oftast brukar innefilter vara underdimensionerade för det akvariet som används för att de har allmänt dålig filtervolym.
Själv skulle jag inte rekommendera innefilter ifall man ska köpa nytt utan köp hellre ett luftfilter eller ett litet ytterfilter.
Filterhörna
[albumr:1q28yhyk]223[/albumr:1q28yhyk]Filterhörna, eller som tyskarna kallar dessa “Hamburg Matten Filter, HMF” har jag nyligen börjat testa. Jag har hört att dessa ska vara i stort sett underhållsfria och ett otroligt bra biologiskt filter. Dock ska det även ta extra lång tid för den att komma igång med bakteriekulturen. Men när det väl är igång så ska de funka i flera år utan att behöva tvättas, förutsatt att man använder den grova filtermattorna (10PPI). De flesta filtermattor är blåa (fula) men jag har även hittat svarta hos akvarielagret.
Man kan driva dessa filter på flera olika sätt. Det vanligaste sättet är med en cirkulationspump eller med luftpump, men man kan även sätta i ett innefilter eller insuget för ett ytterfilter bakom filtermattan. Kör man med luftpump kan man driva flera filter med en stark luftpump/kompressor.
Nackdelen med filterhörner är att man måste tömma akvariet för att fästa två glaslister som håller filtermattan på plats. Men man kan även bygga mobila filterhörner av plast om man är handig. Då slipper man tömma akvariet.
Luftdrivna filter
[albuml:1q28yhyk]225[/albuml:1q28yhyk]När jag säger luftdrivna filter, så syftar jag på dessa “sponge filter” eller även känd som billifilter i Sverige. Man kommer snabbt igång med dessa filter i och med att svampen har väldigt fina porer och nitrifikationsbakterierna kommer kolonisera över hela svampen efter bara nån vecka. Men nackdelen som med alla andra filtermedium med fina porer är att de sätts igen snabbt och kräver att man rengör de regelbundet.
Många som håller på med räkodling använder just dessa filter då de redan från början är yngelsäkra och de är billiga i inköp och drift.