Fertisoilmix for 250l akavarium, Ph, etc.

Hjälp !

I got myself a new 250l Aquarium.
In my smaller aquariums, the PH is between 7-7,5. When it comes right out of the kran, the water has a PH of 8,5 according to Norrköping Vatten hemsida.

Now I was thinking of blending quartzgrus with fertisoil to get the PH in the new aquarium down a bit more. I want to have some CR in there and my 2 atya gabonensis. Just fertisoil will be too expensive I think (how much would I need for a 250l aquarium?)

Would be glad for a few tips (also where I can order the stuff). And you can reply in swedish :smiley:

Thanks,
Jen

Oh, I forgot…

Kranvatten Hårdhet i Ca-tot: 35-38, Tyska dH° 4,9-5,3.

dH° = GH ???

Tror herr Wong ska framöver börja saluföra den i sin nya nätbutik Ebishop, inte säker dock.

Jag har tidigare köpt den från Tyskland hos Aquamoos, http://www.aquamoos.de/
Frakten går dock på runt 200 kr och då kan man köpa 3 st 5L påsar.

Edit: Såg fel det är shrimpsoil jag pratar om - den har samma egenskaper men ingen växtnäring i…

Can you mix shrimpsoil with quartzgrus ? I calculated that I need about 22,4 kg (grus/soil). This is getting expensive. Especially if the soil stops working after 6 months (as I have read in several german forums).

The more I read, the more confused I get about all the different soils.

Jag tror också att den lakas ur så småningom, hört allt mellan 6 månader till 2 år. Detta borde ju bero på hur stora/ofta vattenbyte görs och hur mycket den måste ändra vattnet (hur hårt - högt ph i orginal vattnet)
Jag skulle vara tveksam till att köra i ett större kar, tror det är bättre att börja tillföra koldioxid för att få ner ph då. Om du väljer trycksatt koldioxid blir det ju också en dyr initial kostnad men borde “betala” sig på 2-3 år. Finns ju olika mäsk lösningar också men det blir klart lurigare att få till det då men väldigt billigt.
Jag kör mitt första kar med shrimpsoil (har lite “värre” värden än du - i akvarium 7,6-8 i ph ungefär) den drar ner det till 7 i ph med 5L i ett 37L kar.

Jag håller dock på att testa en grej för få SSen att hålla längre. Jag har tagit ett stort gäng alkottar och 5st mandelblad och lakat ur i het vatten och ångat ner till ett koncentrat, ser ut som riktigt starkt kaffe i färgen. Kommer ha i lite i en hink dagen innan vattenbyte. Jag är inte säker men om vattnet jag tillför ligger på eller nära 7 i ph borde soilen hålla längre. Utan soil har denna metod fungerat dåligt med svajigt ph. Är inne på andra veckan och ph har varit stabilt än så länge. Får för mig att jag undviker att höja ph så mycket vid vattenbyte också. Allt detta är jag inte säker på då jag bara kört två veckor.
Fördelen med att göra koncentrat av Alkottar/mandelblad (tog det jag hade hemma fungerar säker med andra saker också) att doseringen är mycket lättare än att skicka i mandelblad (alt torv, alkottar osv) i akvariumet. Jag mäter helt enkelt ph i hinken kontra hur många ml lösning jag haft i. Om jag skakar lösningen vet jag ju att den är lika stark rakt igenom. När jag gör en ny lösning krävs ju att jag gör detta igen då de blir olika starka varje gång.
Nackdel är färgning av vattnet, jag tar så det blir en väldigt svag färgning i akvariumet (i hinken är det lite mer färgat så klart)
Jag kanske svaja iväg lite men sitter hemma och har det lite långtråkigt idag.

För ett så stort akvarium så skulle jag rekommendera Akadama istället. Kostar runt 200kr för 15L.

Jag kör Akadama i ett 300L kar, har gett mig KH 1-2 och PH 6,8. Perfekt för CR med andra ord :slight_smile:
GH ligger på ca 5.

Fungerar Akadama lika bra som shrimpsoil? Vad har den för effekt till skillnad från shrimpsoil och hur länge fungerar den innan den lakas ur…? Och vart kan man få tag på sånt…?

Har nämligen ett 400 liters som jag håller på att fylla… och 2 st 220 liters på gång…
I 400 literskaret har jag haft 3 påsar fertisoil då jag har en del växter, men dessa påsar räcker inte långt, behöver mer att blanda ut det med…
Mvh Jerker

Jag har inte fått igång odling i 300L karet ännu, kör fortfarande igång nitrifikationen i filtret långsamt men ja, skulle säga att det fungerar lika bra, ialla fall på de mätbara vattenvärdena.

Akadama låter ju riktigt intressant.

Var får ni tag i detta mina vänner?

Följdfråga:

Hur såg dina vattenvärden ut innan?

Mvh
Daniel

Butiker som säljer bonsai och sånt brukar ha akadama. Akadama är ett bonsai jord.
Se till att det är av märket “Double line”. De andra sorterna sägs inte vara lika hårt bränd som “Double line”.

http://www.bonsaisallskapet.se/?id=15

Tack för tipset!

Interesting discussion and thanks for the tips. What I am worried about is that my gabonensis won’t like it, if the KH and GH goes too low. It is difficult to find recommendations about what water they prefer.

I have read that the Fertisoil and the Shrimpsoil is very light. If I have a strömningspump (?) in there, won’t the soil float away ?

Tack för alla tips!

Service gynnar sig i längden Johnny! Tack!

Följdfråga:

Mvh
Daniel[/quote]
PH ~7,5-7,8
KH 7
GH ~10 (inte helt 100 på denna, mäter det vanligen inte)

Det kar jag har shrimpsoil i har jag ett mini ytterfilter som ska pumpa 200L/T. Med filtermaterial i är det säkerligen lägre men det är inga problem på det sätt att det ligger still. Men visst det är lätt. Behöver du ha stark cirkulation till den där räkan storlek större? Menar du med strömningspump = cirkulationspump? Eller menar du “vanligt” filter?

Följdfråga:

Mvh
Daniel[/quote]
PH ~7,5-7,8
KH 7
GH ~10 (inte helt 100 på denna, mäter det vanligen inte)[/quote]

Nu blev jag bara mer intresserad 8) Var köpte du det någonstans?

Finns det nån som använt detta ett längre tag och har lust att berätta hur det har fungerat över tid och hur har förökningen av Crystal gått?

Köpte det av en kille på Plantswap du kan köpa det på bonsai.se eller bonsai.nu (har för mig att de heter så) en av de butikerna ligger i Göteborg, men är rätt säker på att de skicka också.