Ferti-soil

Tjena!!!

Så idag var jag på bromma zoo och kunde inte hålla mig från ferti-soilen…
5kg - 399kr. Jag ska ha det i ett 54 liters 603030
kommer det räcka?

Ska jag skölja den först?
Byta vatten mycket i början?

Hur länge kan jag vänta innan jag stoppar i crystal red??

Jag har 2 15watt sylvania gro-lux…kan man använda HC i botten på soilen med det ljuset?

5 kg räcker, jag har ca 3 cm tjockt lager, den ska inte sköljas bara fyll på med vatten väldigt långsamt så det inte grumlar upp för mycket.
Vattenbyte kör jag varje vecka, ca 10 %
Om du fyller på med inkört akvarievatten kan du stoppa ner dom i princip direkt, om du fyller med kranvatten bör du vänta ett par veckor, i med växter, sniglar kanske någon fisk för att få i gång bakterierna och gärna något inkört halvsmutsigt filter.

HC har jag inte lyckats med :frowning:

Ger snäckor en bra tillväxt för bakterier eller hjälper de till med vattenvärdena genom sin avföring.?

men vad har de att äta i ett helt nystartat kar…tar det inte ett par dagar/vecka innan alger kommer?

Vad äter Anatome om det inte finns andra sniglar att mumsa på?

Har ju själv funderat på soilen för växter men jag vill ha naturfärgad inte svart :smiley: , men himmel vad dyrt det blir till mina 250 L kar :shock: :shock: :shock: !!!

I alla fall, lycka till med ditt räkkar :smiley: !

Jag följde tipset av Johnny och köpte Coops egen Kattsand…

Perfekt storlek och lite blandning av brunt…

Blev skitbra…

Och billigt…32 :- för 5 kg…kanon :thumbs:

Det är den svarta soilen jag har. Känns bäst

Tack för tipsen räkmackan

Då tar jag vattnet som redan är i karet och ryggsäcksfiltret till det, som är inkörda
Ska nog köpa ett extra ryggsäcksfilter och köra samtidigt för säkerhets skull

Fyller på långsamt
Väntar nån vecka innan jag stoppar i crystal red… måste köpa härifrån

MVH

Ska baske mig börja tillverka soil, verkar vara bra avans på det… s

HC borde funka i det ljuset, kruxet är nog CO2. Kör du inte med det tror jag du misslyckas. Men prova och se!!

Anetome (numera Clea tror jag) äter vad som helst proteinrikt i brist på snäckor. Mina funkar bra på Tetras Discusbits. Övertygad om att vad som helst proteinrikt går ned (undvik alltså olika växtfoder).

Hilsen,

/P

Johnny här på forumet lyckades ju med HC i sitt kar, endast Shrimp-Soil, ingen gödning eller CO2, vet inte vad han hade för belysning dock :confused:

Det där med kattsanden hur i hela friden fungerar der i vatten :? :? :? Den är ju inte gjord på lava som soilen för vad jag läst så är den gjord på lava, i alla fall soilen till växter.
Tillbaka till kattsanden, jag har katt och vet att om det blir för lite sand och den blir för blöt blir det bara en hopplös kladdig gegga, så hur ska ni göra för att få den att hålla i vatten och inte falla sönder i sina beståndsdelar :? :? :? :? ???
Mycket intresant :smiley: !!!

Ja, det är just det - provar man inte så vet man inte om det funkar i ens eget kar. Tror belysningen i detta fallet kan vara lite väl kraftig, men vet inte. Det brukar dock vara så att om man boostar en faktor (t ex ljus) så behöver man haka på med andra faktorer (t ex CO2+gödning). Samtidigt, med just växter så finns det “okända faktorer” eller vad man ska kalla det. I vissa kar funkar de helt enkelt, fastän teorin säger att det inte borde gå.

Hilsen,

/P

De växtnördar som kör med kattsand brukar oftast bara ha ett tunt lager allra underst. Över detta fyller de på med vanlig sand/grus. Personligen hade jag aldrig kört kattsand som helt rent bottenlager, vi pratar om lera som innehåller mängder med näring. Kanske kan det funka så länge man ger tusan i botten, men vid en ev. “makeover” så frigörs mängder med näring och risken är stor att man får en algexplosion av Guds nåde.

Hilsen,

/P

Kör ett test just nu, kanske är Shrimp-Soil en miralkelkur för HC, ett litet 7L kar, 2x5W belysning och Shrimpsoil, planterade även glosso däri så får vi se hur det går :slight_smile:

Det var det jag tänkte på, att johnny fått en ganska fin flora med HC

jag ska iaf inte göda eller köra med koldioxid till crystal red karet

är 30 watt lite kraftigt för ett 54L, generellt?

Har röda körsbär där i nu… och mossa som frodas…

MVH

Helt klart värt ett test!! :smiley: Personligen tror jag dock inte att det är soilen som gör det, snarare vattenvärdena/bottenförhållandena som ordnar till det. I lokalen kör jag en del fisk som kräver bra surt vatten (pH 4-5) och i de karen växer det mesta. Utan gödning. Bifogar en bild på två 10-literskar, det vänstra har lågt pH, det högra pH över sju. Växten är Limnobium. Visserligen en flytväxt, men tillväxten torde det inte råda något tvivel om. Har gjort ett bra gäng tester med andra växter också, och det funkar helt enkelt.

Hilsen,

/P

30 W på 54 liter är häftigt. Återigen, prova och se!!

Hilsen,

/P

Ja som ett tunnare lager i botten under vanlig fin sand kan det ju gå men vilket jobb man får och för att inte tala om allt jobb om man gör en total makeup. Det gäller ju också att vara försiktig vid plantering av växter, minsta lilla för djupt petat och kattsanden ringlar upp som tjocka på sjön i akvariet.
Möjligen går det att använda den där vita kattsanden som är som mexitegel, men vem vill ha en vit botten :lol: !!

Man borde kunna använda de små lekakulorna om man lägger dom i vatten så sjunker dom tillslut, fast det tar ju lite tid :lol: !! Går ju att använda 10 L hinkar, fylla dem med leka och sen på med vatten, tror jag ska testa det men måste införskaffa ett litet räkkar till :smiley: :smiley: !!!

Kattgruset av Coop verken klumpar eller löser upp sig. Den är stenhård och ser ut som Shrimpsoil, formässigt. akvarium-teknik-tillbehor/kattsand-kattstroe-t1083.html

Jag körde 2x18W i ett 128L där jag hade HC förresten.

Du kommer bli rik Patrik om du knäcker Soil-tillverkningsprocessen :slight_smile:
Hade för mig att det bara fanns ett fåtal fabriker i Japan. Och de flesta “brands” använder utav samma fabrik. Finns dock många kinesiska/taiwanesiska kopior, så helt omöjligt att knäcka är det inte.

Här har du ett utav fabrikerna som tillverkar åt andra som vill sätta sitt eget namn på produkten: http://hirose-pet.com/english/whatisvolcamia.html
Där skriver dem “high technology, soft sintering method” som tillverkningsmetod. Vad det nu betyder.

2x18 W på 128 liter är nog mer lagom. Kanske därför det funkade ok, CO2 blev aldrig riktigt begränsande. Vet inte heller om soilen avger CO2, den innehåller ju torv så omöjligt är det inte.

Har inga nära förestående planer på att knäcka soilen, men tackar för infon!! Jag lurar däremot på om det går att ta betalt för tips om andra sätt hur man kommer dit… s Jag ser fortfarande soil som en hype, och en rätt dyr sådan. Jag kan i dagsläget redan komma till nästan vilket vattenvärde jag vill ha utan större problem/extra kostnad. Har torv, lera och ett bra gäng andra saker att experimentera med om jag verkligen vill. Min grund är dock “keep it simple”, har gjort en del misstag också.

“Soft sintering method” låter spontant som den är bränd i lägre värme. Stämmer bra med rapporter om att den disintegrerar med tiden.

Hilsen,

/P

Jag är en lat människa, så finns det produkter som helt enkelt funkar “out of the box” så är det ett stort plus :smiley:

OT

Jag kör åxå ett kar med coops kattsand. Så långt (nån månad) så ser det mkt tillfredsställande ut. Materialet är väldigt lätt så räkorna kan böka runt ganska friskt i det vilket de gillar. Har tidigare blötlagt kattsanden i ett annat kar som har gått i 6månader utan några innevånare bara en vattenväxt. Den sanden har ännu ej påverkats på ngt sätt (å växten växer som fasen ^^ )
så det känns inte som att den kommer att förändra sig allt för mkt.