Ferti soil

Hej
Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av Aquatic Natures Ferti Soil?
Jag har det i mitt nyaste kar och tycker del att vattnet luktar skunk samt att vattnet lätt bildar luftbubblor på ytan vid VB, bubblorna försvinner rätt snabbt.
De vanligaste vattenvärdena är bra, KH 4, Ph 6.3. Växterna mår prima.

Det stora problemet är att jag haft 2 CR-honor med rom i karet och rommen blev färre och färre för var dag och nu är honorna nästa tomma. Och jag vet att de inte var klara för kläckning.

Tacksam för era funderingar

Detta blir jag också intresserad av då jag var och köpte 10 kg igår.

Kan det vara ammoniak i substratet? Jag vet iaf att ADA aquasoil läcker ut en hel del ammoniak i början så man fick byta vatten som en galning. Har du kollat nitrat/nitrit värden?

NO2 på 0,3mg/l
NO3 på 20 mg/l
Dock var kH ej mätbart, dvs 0, kanske mina reagens vätskor från Sera är för gamla…
PH gick heller ej att mäta med elektrika mätare, då mätare visar det värde den hade från ett föregående mätning, Mätare fungerar!
Kan avsaknade av kH omöjliggöra mätning av pH med pH-mätare?
Skall kH+ tillsättas??
(De tidigare redovisade värdena kom från mätstickor från JBL.

Jag har inte hunnit skaffa något Kh test ännu, men min Ph penna visar på 5,9
Ska se om jag får tummarna loss att köpa en i nästa vecka.

Min pH penna visar nu 7.
Att den fluktureade innan skulle kunna vara att jag har en tunn fetthinna på ytan och att den skulle satt sig på sensorn!
Anledningen till att CR-honor släpper sin rom är mystiskt. Kan det var att CR-hanen inte är fertil?

Tål att forska lite i.
Hoppas att någon har något vettigt svar.

Flertal CB/CR yngel i mitt kar med ferti-soil.
Släppte ingen rom under tiden. Kan ha varit något annat i ditt fall?

Det var bra att det funkade för dig.
Var på Zoogiganten förra veckan och de hade ett kar med Ferti Soil. Cr i det karet hade ynglat av sig de med.

Man kan ju undra vad det var i mitt kar som gjorde det yngelfattigt ??

Jo jag har sett karet på zoogiganten, Dom hade inte ynglat när jag var där sist.
Jag gör ju inget speciellt i mitt akvarie, när jag startade det så kramade jag ur ett av mina ytterfilter till 720 liters akvariet i det. Sen göder jag med Aquatic natures aqua-plant +activator 24 och Easylife easycarbo.
Kanske det som gett mig andra vattenvärden? Dom kör väl Co2 i lomma? Tror dom göder också. Kan det vara så att något saknats som tillkommer från gödningen???

Det måste nästa vara nåt åt det hållet.
Hur som helst, nu kör jag traditionell sand och flera av honorna har rom, därav en CB S och en CR S :o

Odlat fram dom själv S alltså?

S räkorna är köpta.
Senaste köpt var en dåligt färgad CB S på Zoogiganten. Det var dock den enda som fanns kvar.

Hittade en snigel idag i mitt akvarie med ferti soil.
Skulle krossa den mot glaset, gissa om jag blev paff över hur mjuk den var.
Det var inget hårt alls. Måste nog skaffa fler tester och verkligen kolla av vattnet.

Det kan jag hålla med om. De sniglar som gick i min fertissoil var inga hårdingar heller.

Kolla om dina räkor ömsar skal onädigt mycket.

Snäckor trivs ju bäst när det är neutralt (PH7.0) eller uppåt så det är ju inte konstigt. Fast har du mjukt vatten och använder Fertisoil så kanske man borde kolla över vad KH ligger. Minst 1-2 i KH bör man ju ha iaf så att man inte riskerar en PH krasch.

Har man för mycket snabbväxande växter så kan växterna konkurrera ut algerna och även mikroorganismerna påverkas har jag hört. Mikroorganismerna och biofilm som brukar finnas på växterna är ju räkyngelns viktigaste föda.

Jo, Kh test har jag varit på gång att köpa länge nu.
Får inte loss tummarna bara, glömmer varje gång jag är i en akvariebutik.
Mitt Ph ligger på 7.1.

Snabbväxande har jag inget.
Pogestemon helferi och lite windelöv, visst ja lite kuba också.
Och 2 mossbollar.