Fel foder?

Köpte JBL Novo Crabs foder och insåg nyss att snabbköp inte är ok, skulle ha varit Novo Prawn :x

Kan man fodra våra räkor med Novo Crabs eller är det helt kört, de innehåller olika saker…

Ex, för Novo Crabs…
Newly developed sinking food chips for crustaceans.
Stable in water.
Size: 8-9mm diameter.
Meets nutritional needs through addition of 5 % wood fibre.
With high contents of cellulose that is essential for building up a chitin shell according to scientific research re-sults. Thus a trouble free skinning is assured.

Och för Novo Prawn…
Newly developed feeding pearls for smaller shrimps such as Caridina, Neocaridina etc.
Designed to remain stable without disintegrating within 24 hours once they have been put into the water.
Size: 2-3mm diameter.
5% spirulina algae contents.
With high contents of cellulose that is essential for building up a chitin shell according to scientific research results.

Det ska nog gå bra ändå tror jag.

ja jag hade testat. dock hade de inte fått varje dag då det e rätt stora bitar

Mina är grymt glada i novo prawn som jag kört till dom sedan 2006 när jag köpte en burk i duisburg för 4.50 euro :smiley:
Lite billigare än i butikerna här :wink:

Övertygad om att det funkar klockrent med NovoCrab också. Det är ändå kräftdjur vi pratar om, de har liknande krav på fodrets sammansättning. Har testat lite olika foder som ska vara speciellt till räkor, men de enda jag tycker de äter bra är NovoPrawn och Aquatic Natures Shrimp Excel.

Hilsen,

/P

Matade dem med “fel” fodret idag och min största CB tog tag i biten och släppte aldrig, såg riktigt kul ut… en liten Körsbärs kom och ville smaka men helt plötsligt så “spänner” sig CBn och lillen flyger :lol:

Jag la i mindre än en halv bit, efter ett par timmar då alla har tagit för sig så kom Snäckorna(Malaysiska och Posthorn) och åt upp det som hade smulats sönder och åkt ned mellan soilen.