Fattigmans mangrove

Var ute på vår mosse och hämtade en traktorskopa torv grävde upp
en stubbe ur torven. Kom ihåg att jag tidigare = för mycket länge sedan
använt sådana i mina kar men jag har glömt hur man skall behandla dem de skall
ligga i någon bas i en tid sedan sköljas ett antal gånger någon som kommer ihåg hur???
Rent utseende mässigt är de riktigt vackra efter skrubbning med grov borste.

Borde dom inte gå att använda som dom är rengjorda, finns ju liknande rötter att köpa till kar som legat i mossar:)

Jag har för mig att de kan sänka pH till 4-5 och det klarar bara svartvattensarter.
Tänker prova att lägga dem i vatten med bikarbonat 10 gram per liter en vecka och mäta pH efter det.
Jag har läst i någon gammal akvariebok (70 talet) hur man skulle göra är det inte någon som vet?

Roten i mitten är den översta på första bilden innan den blev skrubbad.

Att koka dom är nog det snabbaste sättet att laka ur garvsyror

Hade jag haft en 30 liters gryta och en gasolbrännare till den så hade jag nog använt det till de här rötterna men…
Det här är ett pilotförsök i rotbehandling inför ett större projekt.
Meningen är ju att de sedan skall ruttna långsamt så att räkorna kan putsa av bakterie-svamp filmen som bildas.
De största får inte plats i vanliga grytor därför behöver jag en annan metod.

Alla akvarieböcker jag har varnar för sådana här rötter av någon anledning skall man bara använda mangrove rötter.
Jag hade vanliga svenska torvrötter i minst 5-10 år utan problem i vanliga sällskapsakvarier.
Sk. moor-roots är väl någon form av torvmosse-rötter och de behandlar man väl inte innan de läggs i nanokar?

Anledningen till att jag tar upp det här är att jag fått ett 450 liters och ett 950 liters kar och de tänkte jag inreda som
ett par Hongkong bäckar med rötter och stenar och jag har sett ut 3 stora stubbar jag vill ha i dem.
Mangroverötter blir alldeles för dyrt och de som finns i affärerna kommer bara att se futtiga ut.
Dessutom finns inte mangrove i HK så det så! Iofs. inte torvmossar heller!
Stubbarna går inte att koka ens i en 100 liters gryta. Får nog snida till dem med motorsågen först för att de skall gå i karen.
Provade med att lägga några stycken obehandlade i ett kar, jannes mischlingar är riktigt förtjusta i dem!